TEMAN ALAM MAYA KU......

Thursday, January 10, 2013

PUTU ORANG PERAK......


Salam Semua.......


Inilah putu orang perak
Memang tak cukup satu nih, yang pasti memang sedap.....




Bahan asas :

Beras
Tepung pulut 
Kelapa
Gula
Garam

Cara membuatnya:

Mula - mula beras akan direndam semalaman sebelum ditoskan
Lepas tu dikisar kasar dan dikukus selama 40 minit
Kisar lagi sampai jadi tepung beras dan dibiarkan sejuk selama 12 jam
Dah sejuk tepung beras akan digaul dengan tepung pulut dan dikisar lagi menjadi sebati
Campurkan gula pasir supaya manis sikit
Tepung dimasukkan ke dalam acuan separuh saja
Masukkan inti kelapa + garam, tutup dengan adunan tepung tadi
Kukus hingga masak





T.E.R.I.M.A  K.A.S.I.H kerna sudi singgah sini...............

33 comments:

Masya said...

rumit juga yer.. nak membuatnya...

anie said...

memang sedap...
sis buat sendiri ke......rajinnye
kat rumah sekarang ada org jual putu camni..memang sedap..tapi cepat abes...

Qashmere said...

putu ni kegemaran saya...suka! eheeh thanks share

amirah said...

favorite saya ni...suka makan tak reti nak buat...hihi

lia said...

menariknyer... sy x pernah jumpa lak putu gini...

lieyalatif said...

kak, pes time lieya tgk....nak rase ape ntah lagi ..sah2 le takpenah heheheeh....n baru tau kewujudan kuih nie....menarik la kak...

norhidana miswan said...

msti sedap, apa2 yg mkn di lwn ngn kelapa parut masin2 manis msti sedap nyer

Cho Zila said...

pernah makan tak pernah buat sendiri..

NM02 said...

putu ni keras ke lembut mcm putu piring biasa tu ek?

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Akak buat ke..nampak sedap...

aanie said...

ni putu apa kak? x penah jumpa lak...

AnneRaini said...

tak pernah mkn lagi putu gini gaya..

Nens Collection said...

sedapnyerrr...biskut org lama ni kan..tp skang sume suker

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

sedap putu ni... bila pegi pasar malam selalu juga beli... nak buat sendiri belum sampai kerajinan hahaha..

Nur yang rajin boleh tolong buat utk akak kot ehe :D

Qhaifa Nur said...

- (Masya)

bila mak cerita bagaimana nak buatnya memang susah...tapi hasilnya sangat sedap.....

- (anie, amirah, LiLy @ MaMaQiStInA)

belum sampai ke tahap nak buat sendiri lagi putu ni...selalunya kiuh lama2 ni teliti bila nak membuatnya..

putu ni makan masa pergi kenduri kawen kat perak baru ni...teruja sangat dapat makan..memang sedap

Qhaifa Nur said...

- (Qashmere)

selalu beli putu isi dalamnya gula gula merah...
yang asli guna isi kelapa...

- (lia)

selalu kat pasar malam yang biasa tuh...jenis ni jarang jumpa...

Qhaifa Nur said...

- (lieyalatif)

lieya... akak yg makan rasa teruja dengan kuihnya yg lembut, bau berasnya dah menaikkan selera....

- (norhidana miswan)

setuju dana...bila kuih intinya kelapa kesedapan terasa.....

Qhaifa Nur said...

- (Cho Zila)

pernah makan...saya kalau jumpa mesti nak beli...susah nak dapat kat sini

- (NM02)

yg biasa intinya guna gula merah..acuan lain sikit biasa nampak kat pasar malam...

yang ni ori punya putu perak...intinya kelapa...
klau datang perak mesti rasa tau...

cheqna said...

msti sedap ni

Kakzakie said...

Semua kawan-kawan tahu kenapalah kakak tak pernah makan. Macam tak ada aje di JB nie...

Qhaifa Nur said...

- (aanie)

kat KL akak pun jarang jumpa...ini putu ori negeri perak....

- (AnneRaini)

sini susah nak cari jenis ni...kalau ada langkah beruntungnya....

Qhaifa Nur said...

- (Nens Collection)

memang sedap nens...
rugi kalau kita tak rasa kuih2 dulu..

- (CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati)

kuih lama gini kat pasar malam mudah kita dapat...tapi ikut nasib juga...
belum sampai masanya nak buat sendiri lagi..mungkin 1 hari nanti....

- (cheqna)

setuju...sedap

SYANI said...

Susah nak jumpa kuih ni sekarang. Tapi kat R&R Tapah ada tapi selalunya sold out..

Qhaifa Nur said...

- (Kakzakie )

kat JB tak ada ke Kakzakie...terkejut juga...tapi tak apa 1 day mesti jumpa punya......

N i e Z a said...

first time tgk putu ni..tak tau plak perak ade mknan yg cm ni...

nmpak sedap putu ni...

QueeN TerataI said...

sya pernah makan skali kak.. mmg sgt sedap... ;)

yan's cottage said...

rasanya sama juga...dengan putu buluh kan...selalu juga balik perak tak pernah jumpa pula....

Kesuma Angsana said...

tq share, tp byk mana kuantiti bahan2 tu ye.. KA x reti nk agak ni

intanfirdaus247 said...

intan x reti buat..tapi kalau makan no 1..hehe..sedap nya....ni kalau buat minum opetang best n kan

hazila said...

Saya pernah makan putu perak ni, memang sedap. Kalau ada yang nak beli, boleh singgah di R&R Sungai Bernam menghala ke Selatan.

Tihara said...

sedapnye putu ni..makanan kat perak memang sedap2.. :)

LiYa HaNiF :: said...

kat sini liya tk pernah lagi jumpa putu cam nie... tapi kalau balik teluk intan memang wajib beli putu nie.. sedap & lembut..

Ya ALya said...

ya pernah mkn putu ni...time tu g jln2 perak...mmg sedap kak...lg2 bila mkn panas2....pandainyer akak buat....