TEMAN ALAM MAYA KU......

Tuesday, June 14, 2016

RAMADHAN - ITULAH IBU


Assalammualaikum....
Salam ramadhan semua...



alhamdulillah, dah masuk 9 ramadhan hari ini...terasa cepatnya ramadhan kali ini...anak2 berpuasa tanpa keluhan penat or lapar...sebenarnya risau gak dengan aida aeish ni, mana tahu bila tengok kengkawan yg tak posa mulalah hati tu tak keruan huhu... alhamdulillah ok nampaknya

kata mak moh le kita makan sayur-sayuran pula...teringin nak makan pecal...lepas bertadarus kat masjid pagi tuh...tak perlu risau sebab acik zah (peniaga bergerak kami kat taman) sentiasa berlegar2 mencari customer saban pagi...yang bestnya walaupun menaiki van semua barang ada macam kedai runcit bergerak gitu 



apa ni nenek???? 
pecal bole, gado2 pun bole
saya pula tersalah potong tauhu...potong kecil2
salah tu yong woii...cam gini seperti diatas tu baru betul
baru bole dipanggil pecal huhu
tauhu yg salah potong tu mak masuk dlm ketiaw goreng



kata mak lagi nak buat serimuka pandan la..
cepat saja saya kata yong suka gula merah makkk
mak suka hijau laa...ok makkk
tup, tup bila nak berbuka bukan kaler hijau
sukanya hati tak terkira, tq makkk
itulah ibu anak nak makan apa
siap terhidang atas meja


bila pergi bazar nampak putu mayam
terus beli fev afnan ni
bole habis tu banyak ni, tak caya kan




Ok, baiii....






12 comments:

aryan azra said...

mak2 memang macam tu kan,apa anak nak makan mesti mereka sediakan

Kakzakie Purvit said...

Betul Nur.. kita ni pun kan dah jadi mak-mak tahulah kalau anak nak mesti selagi mampu nak ditunaikan.

Pecal/gado-gado tu yg best sangat:)

wahida said...

putu mayam tu pun feveret anak saya si abang...dia pun mcm afnan, boleh sorang dia habiskan kalau banyak mcm tu kak...mmg mcm x caya...huhu...

QasehnyaRania said...

kan.alhamdulillah dh blk kg berbuka dgn mak ayah
selamat berpuasa akak

saniah ibrahim said...

Sedapnya gado2 tu nur tapi akak tak boleh buat masa ni,anak2 besar takde tak de siapa yg boleh kongsi mkn dgn akak nanti...membazir jadinya.
Akak tak pernah lagi pi bazar jadi tak tau lah ada ke jual putu mayam ...cantek warna hijo ya.

saniah ibrahim said...
This comment has been removed by the author.
Norhayati Mohd Isa said...

Pecal tu yg buat akak kecur air liur Nur..
Hendaknya air tangan emak kan..
Lagi lah bertambah sedap..

dear anies said...

banyaknya makanannnnnn habis ke kak semuanya ni? ;-)

Nooriah Abdullah said...

Dah besar pun mesti nk makan jugak air tngan mak kan Qhaifa untungnya yg ada mak,pendekata apa saja yg mak buat mmg terbaik

LYAfrina said...

salam Ramadhan kak..
itulah..skarang cpt bnr masa bjln kan..

itulah ibu... mmg sntiasa bersusah mkn utk ank..
hehe..snglah ada van bergerak mcm tu jual sgala bhan basah n runcit..xperlu bsesak k kedai... dh jrg sgt org buat camni kan skarang.. igt zaman kecik2 dlu mmg ada van bgerak jual mcm ni..

hainom OKje said...

Tak sampai hati mak nak buat hijau ye Nur bila yong dah ckp suka gula merah....Emak gitulah, keinginan dia dikemudiankan...

Pak mertua saya suka pecal ni Nur.... tengok pecal awak ni teringin pulak nak buat. Tp tulah....mls pulak sebab buatnya mcm leceh jugakkan kalau bsnding goreng sayur biasa tu

Mummydearie said...

Memang macam tukan mak-mak ni. Apa kita nak pun sanggup buat walaupun anak dah besar panjang, dah beranak-pinak pun. Jadi bila anak-anak pulak minta, kita ni rasa tak sampai hati nak tunaikan. Macam itulah juga perasaan mak-mak kitakan!