TEMAN ALAM MAYA KU......

Wednesday, May 11, 2016

HOW MUCH SUGAR ??????


Assalammualaikum....


masa melepaskan kepenatan tiba2 mata terpandang sesuatu kat dinding kantin sekolah...hiiii takutnya...dah la hari2 benda tu kita makan minum terus masuk dalam badan

patut dikurangkan kini...boleh makan minum tapi berpada2 ok takut lain jadinya




walaupun ada yg dah tertanggal ia tetap jadi peringatan buat diri kita...

- tengoklah minuman dlm tin tu...gulanya banyak oooo
- begitu juga minuman dlm kotak tu...gulanya boleh tahan 
- yg dlm sachet tu aduh takutnya tengok, byk juga

kira semuanya byk gula laaa
kurangkan gula tapi maniskan senyuman, betul takkk


ok, baiii...

13 comments:

Hanis Azla said...

As-salam Qhaifa..

Jadi takut bila tengok berapa banyaknya gula dalam setiap minuman tu.. tapi.. itulah yang sedap di minum.. semoga kita lebih berjaga-jaga lagi selepas ini.. terima kasih atas perkongsian yang memberi kesedaran ini..

Nafira usof said...

haah lah.. banyak benor gula dlm air tin tuh.
trus seram nak minum.
tak sangka yer. banyak tuuuuu.

babYpose said...

Alahai dalam 3 in 1 ke tu sachet, kadang malas bancuh capai juga yang tu.mmm kena rajin dan peka .. nasib QN ingatkan di sini, kena elakkan yang mana boleh kan. InshaAllah

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

Assalam sis...

air kotak, air tin n 3 in 1 mmg tinggi gula. Blh nak minum tp kena control N kena byk minum air putih. =)

hihi betul. Kurangkan manis dalam minuman.. lebihkan manis dalam senyuman. =D

saniah ibrahim said...

Akak dah berusia ni ,minuman2 tu dah jarang minum sebab akak lebih suka air putih je.Tapi kalau dah takde pilihan minum lah juga walaupun tau banyak gula terkandung dlm tu.

Zaitun said...

Kak Zai pun takut klau tgk penyakit yg berkaitan dgn gula ni. Keluarga sebelah suami ramai yang mengidap dan ada yang dah pergi. Lg satu kak Zai pun guna yg sachets tu juga.

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Puan Kutu said...

Memang org yg tahi tentang kandungan gula dlm minumam tin n kotak takut woo nk consume..tp sesekali oklah kan.jangan hari2..tu yg byk penyakit hinggap tu kan sekarang ni

Kakzakie Purvit said...

Walau kakak tak ada diabetic tapi bila dah tua ni Nur memang jagalah juga
Cuma nasib baik kakak jenis tak suka manis.

Jadi sebelum kena baik elakkanlah kalau boleh.

amirah said...

bila tengok memang takut kak nur..tp bila nak makan nak yg sedap jugak...saya ler tuuuu...ermmm...camne niii

Travelog Sunyi said...

sedap je minum..tgk kandungan gula..fuuuhhh!!!

Nooriah Abdullah said...

bila sedang haus mmg dah tak tengok
lepas tu baru sedar hancusss dah dlm peyot

dear anies said...

agk nyer gula yg da msk dlm bdn kite sejak lahir smpi laa nio ttu dah bertan2 beratnya kan??? ;-)