TEMAN ALAM MAYA KU......

Friday, March 11, 2016

DEMI KELI SAWAH


Assalammualaikum....




jauh datangnya keli sawah ni...dari melaka ke puchong...adik lelaki saya balik kg isterinya kat melaka ada kenduri kawin...lepas kenduri dah selesai masing2 gi memancing kat sawah

kebetulan memang ada sekumpulan pemancing pun dok memancing juga...siap cakap kat adik lelaki...susah nak dapat keli kat sini...mereka dari tengahari x dapat2 lagi pun...

umpan adik saya cuma roti dengan belacan saja...mereka punya dasyat2 umpannya...tup, tup, tup kata anak buah saya...abah kita dapat ikanlah 2 ekor lagi...

masing2 yang ada kat situ pandang sesama sendiri...itulah belum cuba belum tahu....





inilah ikan kelinya dapatlah 2 ekor



tengoklah tu ramainya yang datang untuk memancing
 gambar dr adik...tq



patutlah pagi2 adik wasap nak datang umah, otw balik dari melaka nak singgah...tolong potong ikan keli boleh...ingatkan main2...kami dah sampai ok



bab ni kena serah kat hubby...nasib baik hubby cuti...hanya hubby saja berani nak siang ikan keli ni...bersilatlah hubby dengan ikan hahaha...kami yang tengok siap jerit bila keli meloncat nak kuar dari dalam sinki....



ikan keli tu kami goreng saja...bentang surat khabar..jom makan ramai2...aduh sedap rupanya keli sawah ni...manis isinya...tak hanyir langsung...fresh gituuu


inilah anak buah saya ahmad afif sebaya dengan afnan..
darjah 2...tererlah afif pancing ikan keli...
suka betul dia makan...sedapnyaa


kebetulan hari tu saya buat laksa...
rezeki adik sekeluargalah..
adik pula beli sate hj samuri...rezeki sayalah juga




p/s - dulu anak2 dan saya suka makan ikan keli..tapi sekarang 
 kelinya hanyir nak telan pun tak lalu...sedapnya kalau dimasak sambal...aduh rindunyaaa

10 comments:

Suriaamanda said...

Abah SA pun suka memancing..selalu dpt ikan keli tp memancing Sungai je..tak hanyir langsung..sedap manis berlemak ikan keli tu....buat keli berlada sedap...

Kakzakie Purvit said...

Rezeki org memancing ni nasib-nasib Nur
Dpt nasib baik untunglah hasil boleh makan sekeluarga

hainom OKje said...

Saya pun suka keli juga tp sama mcm awak jugak, jgn suruh saya menyiang ikan keli hidup, tak tau hihi, sanggup tak makan lagi ada..... Suami lagilah, tak pernah masuk dapur.

Mmg sedap makan keli fresh nikan

Nooriah Abdullah said...

suka nya mancing ikan keli kalau dpt mkn lgi best ni

Nooriah Abdullah said...

suka nya mancing ikan keli kalau dpt mkn lgi best ni

Putri said...

Mancing ni ikut rezeki..masa kecik2 dulu selalu jugak ikut abah dan abang pancing ikan.walaupun saya ni zero ilmu mancing tapi dapat ikan lg banyak dari abah dan abang.rezeki masa tu...

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

aina suka ikan keli.. hihi. tp bab nak siang memang mintak maaf.. huhu tak larat bersilat dgn ikan keli. Tp masa duduk penang dlu, petua org dekat pasar masukkan ikan keli dlm plastik beras & isi garam. Insyaallah ikan tu x melompat lg.. hehe

wahida said...

saya mmg tak makan segala ikan sungai...huhu...sebab macam ada bau rumput gitu...huhu...
tapi hubby n anak2 mmg feveret ikan keli, so, kalau dorang teringin keli, kena makan kat kedai la jawabnya sbb saya tak reti nak siang keli ni...geli pun ye jugak...huhu...

paridah said...

KELI SAWAH NI MMG SEDAP XHANYIR SGT TAPI KELI YG BELI KAT KEDAI XYAKIN PULA NK MKN BIMBNG DITERNAK DGN MKNAN NAJIS..

norhidana miswan said...

walaupun 2 ekor tp ckp makan ramai2 ye kak...
msti seronok dpt memancing keli ramai2 kt sawah tu kan

mmg murah rezeki ada laksa ada sate...