TEMAN ALAM MAYA KU......

Thursday, November 7, 2013

IKAN PISANG


Salam Semua....


dah malam baru nak cakap esok (yakni hari ini) 3 hero ada jamuan akhir tahun kat sekolah kebangsaan......boleh bawa apa saja kecuali mee....sebab mee cikgu bawa

mama pula sibuk packing baju.....akhirnya pukul 11 malam mama ada idea.....keropok ikan parang banyak kat rumah....tanya anak-anak setuju....apalagi mama goreng papa tolong bungkus siap bawa sos cili thai lagi






sebenarnya nak citer tentang ikan pisang ni.....tanya mak pernah makan atau sedap masak apa.....rupanya mak tak pernah makan.....

beli masa cuti maal hijrah baru ni....sebab nak rasa macamana rasa isinya.....ambil 3 ekor suruh timbang harga dalam RM 10 lebih bolehlah tuh....

hubby tanya nak masak apa...no idea...akhirnya hubby bakar ikan ni dalam oven beralas dengan daun pisang....alamak nama ikan pisang balut pula dengan daun pisang....kelakar pula

nak tahu macamana rasa isinya sedap sangat.......lemak juga isinya....sekali makan terasa makan ikan terubuk...tapi ikan pisang ni tak ada tulang macam ikan terubuk tau....anak-anak pun suka dapat pula cicah dengan air asam.....aduh tak cukup rupanya



dah berlubang ikan pisang mama...tak sabar nak makan yup



p/s - packing baju....nak kemana tuh.....esok hingga isnin nak ke Johor Kota Tinggi (Felda Pasak) anak pak long hubby kahwin.....malam ni nak berangkatnya

34 comments:

lieyalatif said...

seb baik ade gak keropok kak...kalo lieya sah2 goreng nugget ni je nih heheeheh...last minit punye menu kan heheheeheh....

tak penah dgr plak ikanpisang ni kak....tapi kalo dah bakar gini dpt lak cecah air asam mmg sedap lah!

wahh jauh perjlnn akak...hati2 dlm perjlnn kak yeak....

adrianna syaz said...

Ikan pisang dibalut dgn daun pisang..amboi..pisang je ni..hee..sya x pnh mkn ikan ni..pnh dgr2 nama je.. :)

FnF Centre said...

http://norfaezah-zakaria.blogspot.com/

Lynn Hamzah said...

x pernah dgr nama ikan pisang tu...best yer kak...

attyfir said...

belum pernah makan ikan pisang lagi.
tapi kalo dah mcm ikan terubuk mesti sedap nie..

Acik Erna said...

acik pun tak pernah beli...dan tak tau pun ada ikan pisang ni..ketinggalan betul acik ni kan nur

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
Rai Ourkizuna said...

sedap kalau rasanya mcm ikan terubuk.. paberet saya tu..

Cik Puan Rara said...

tambah air asam.woooweee malatops!

Nafira usof said...

okeh sangat lah tu~
cikgu bawak Mee, pelajar bawak kopok.:)

tak pernah tengok ikan pisang nih. pertama kali. best gak idea buat ikan bakar tuh~ terliur pulak tengok air asam tuh..:P

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

1st time nengok ikn pisang ni...kena carik lepas ni...sebab takder tulang mcm terubuk tu...tu yang paling best tu...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak pun tak pernah mkn Nur.. baru tengok rupa ikan ni.... sedap ye buat bakar :)

♥ ROS ♥ said...

Haih nk kna try ni.. Terubuk feverettt..hehhehe

Kakzakie said...

Ikan bakar kena dgn air asam memang regu dia Nur. Kakak tak kisah ikan apalah kalau bakar mesti nak dgn air asam baru terangkat:)

Fiza Rahman said...

1st time dengar ikan pisang nih.

Kesuma Angsana said...

sedap tu.... KA suka sgt makan dgn air asam lagi best !... done nuffnang yer

Tihara said...

tengok isi dia memang gaya ikan terubuk, mesti sedap ni kan kak nur

Jue a.k.a Ibu 2F said...

bukan je tak pernah makan..malah tak pernah dengar..ini kali pertama dengar nie...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Ni la first time saya dengar nama ikan pisang ni tau..Wah cam menarik je kan..Berhati-hati di jalanraya nak ke johor malam nanti yea..

mamyharraz said...

pertama kali gak dgr ikan pisang ni.nampak pun tau sedap pekena dgn air asam ngamlah tu :)

norhidana miswan said...

apa yg ada boleh je di jadikan makan2 kak,... dana pun tak penah mkn lak ikan pisang tuh... ni 1st time dgr nama nyer..

best lah kak nk jln2 johor... nk ikut boleh

JunAina said...

Stimkan pun sedap jugak ikan tu.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tak pernah mkn ikan pisang.. sekali pandang mcm ikan selayang.. tp yg ni ada line kuning ye.. kalau sedap nnt boleh beli kalau jmpa..
moga slmt dlm perjalanan ye..

anak akak masa jamuan sek agama.. minta ibunya buatkan apam polkadot.. mentang2 ibunya tauke apam.. heheee..

kasihredha said...

tak pernah makan :)

Bbwana adienia said...

air asam tu buat meleleh air liur kak..hihi..

Tina Othman said...

tak penah makan ikan pisang, tak kenal pun

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

1st time saya kenal ikan pisang kak.. huhuhu

wahida said...

festaim saya dgr ikan pisang ni kak...mana nak dapat ni kak?

izan mama mia said...

wah ikan pisang namanya..huhuh..mkn ikan xder tlh mmg sedap ciciah air asam...

mg selamat sampai yer...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Ikan pisang?tak pernah tau pon..hihi

BERT said...

firstme sy dgr ikan pisang ehhee..rase pisang ke kak? nape ikan pisang ye.. hehe jakun saya jap hehe..nampak seddapppp jetuh..

Khai♥Rin : anies said...

Alamak x nmpk la pic ikn pisang akk..

eima said...

tak penah dgr pun nama ikan pisang tu .....

eima said...

x penah dgr ngan tgk ...rasa lagi la ...hihi tak brape gemar sgt ngan ikan2 pelik2 ..slalu mkn kembung je