TEMAN ALAM MAYA KU......

Tuesday, July 23, 2013

13 RAMADHAN - HANYA KEBAKARAN KECIL


Salam Ramadhan Semua...


tolong mama rumah terbakar..jeritan azeem masih kedengaran di telinga saya 

dah menjadi rutin harian saya  akan call anak-anak jam 1.45 ptg sebab time tu mereka dah balik sekolah rendah...semalam panggilan saya dijawab oleh azeem sambil menjerit mama rumah terbakar..cepat call papa suruh balik...bila ditanya apa yang terbakar katanya bilik angah...dalam kepala terbayang api, api, api dari jeritan azeem itu menggambar sesuatu yang teruk...ya allah

badan pada tuh dah menggigil jeritan saya pula didengari oleh bos sebab cakap kuat ditelefon...cepat siram dengan air...saya terus call jiran sebelah rumah nasib baik mak cik yah ada minta tengokkan apa yang terbakar...

mak saya pula ke surau sembahyang zohor yang ada dirumah azeem dan amzar, along aiman tak balik sekolah lagi....lega bila mak cik yah cakap api dah padam..bakul sampah dalam bilik azeem terbakar...

syukur padamu ya allah boleh dibayang kemungkinan apa yang akan berlaku...



bakul sampah yang terbakar
 tengoklah ada pemetik api lagi dalamnya..
uolls bayangkan kat dinding banyak
bahan bacaan yang saya tampal
nasib baik api tak sambar, nauzubillah...


tanya azeem macamana bole terbakar bakul sampah tu..tiada jawapan sebab tak tahu...tanya amzar dia diam saja...siasat punya siasat rupanya amzar bakar kertas dalam bilik tu..nak padam api dia tiup guna mulut lepas tu terus  buang kertas dalam bakul sampah...amzar masuk toilet pula mandi sebab nak pergi sekolah agama ...tengah pakai baju sekolah nampak ada api dalam bakul sampah apalagi menjerit panggil angah azeem..time tu pula mama call...call mama penyelamat rumah dari terbakar...alhamdulillah

rupa-rupanya semenjak ramadhan ni masing-masing ada pemetik api sendiri, senang nak main bunga api konon...lepas kejadian ini saya dan hubby dah bersikap tegas pada anak-anak...

apa yang berlaku semalam jadi pengajaran buat saya...tak bermakna baik itu ok...pasti dalam hati mereka ingin mencuba juga....




amzar yang kena rotan dengan mama....
terus tidur sementara tunggu waktu berbuka
anak-anak macam-macam perangai ada...



35 comments:

Ummiarissa Mahdi said...

Alhamdulillah,mujur tidak terjadi kebakaran besar...anak-anak macam-macam perangainya ye,semoga menjadi iktibar dan pengajaran baik untuk anak-anak juga untuk kita sebagai ibubapa...berhati-hati ye..

nanonano said...

aduihh debarnye kak,
alhmdulillah xde ape2 yg merisaukan..
hopefully derang blajar dr kesilapan tu.

norhidana miswan said...

nsb lah tak jd apa2 yek kak... mmg kene lah tu kan, mmg kene tegas dlm hal2 camni kan kak... kalu tak esok2 mereka bt lg...

che mid said...

Amboi, puasa-puasa pun rotan Amzar.. ini kes mama terkejut sangat la ni kan.. ya lah, api ni kecik-kecik kalau tak cepat kawal, habis satu rumah nanti..seriau tau!

AnneRaini said...

Allahu akhbar..nasib baik tak jadi pape kak nur. budak2 ni mmg ada je akalnye. biar menyesal rotan die skrg dr menyesal kemudian hari. ntah apelah jadi kalau api tu makin besar. hish seriau kak.

Qhaifa Nur said...

- (Ummiarissa Mahdi)

rasa bersyukur sangat...menggigil badan dibuatnya...

- (nanonano)

memang tak bole dibiarkan...

Qhaifa Nur said...

- (norhidana miswan)

kalau difikirkan semula dana...takut juga kecil tak mustahil jadi besar..habis juga wayar lampu dinding ...

- (che mid)

kita tanya dia diam..takutlah tu..buat salah patut dapat hukuman..kan che mid..

Qhaifa Nur said...

- (AnneRaini)

Allahu Akhbar...
betul tu Anne jangan kita menyesal kemudian sudah...kat rumah tu Anne siapa salah kena kasi hukuman...

akish ali said...

alhamdulillah tade ape2...

QueeN TerataI said...

ALhamdulillah cepat sedar.. kalau xde yg sedar tntg kebakaran tu yg kecil blh jd besar... Nauzubillah..

SYANI said...

Ya-Allah.. nasib baik takde apa2 ye kak.. Budak lelaki memang buas lain macam kan....

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

alhamdulillah... mujur laa sedikit... berderau juga saya baca kak...

*teringat masa saya tgkatan 6, ada budak main mercun, masuk ikut tingkap bilik.. terbakar langsir.. mujur saya ada dalam bilik...

lieyalatif said...

YA Allah KAK...kecut perut lieya bace kak...tapi ye laa dari api kecik2 ni yg jadi besar n jadi lawan kan ...mujurlaa takde ape berlaku...

betul tu kak, hope jadi pengajaran pada mereka...kalo lieya mmg lieya hadiah kan rotan sorang satu.....bukannye ape kak, takut dieorg tak serik n main api lagi....

amirah said...

ya Allah kak...mujur tak jadi serius lebih besar. nauzubillah. moga lepas ni masing2 takut nak bakar apa2 lagi..

Kakzakie said...

Masya-Allah... betapa Allah gerakkan Nur utk call waktu yg tepat masa terjadi. Anak-anak masih terlalu kecil tak faham lagi.

Kesian kena rotan ye... sakit tu Nur dgn dia puasa lagi. Sedih pulak kakak:(

Queen said...

ya allah.. nasib baik xde yg buruk berlaku..

kompem xsenang duduk akak kat opis tara nk tunggu blk..


yelah.. klutak diberi peringatan mcm tu.. takut dipandang remeh..

apapun syukur... selamat semua

Mimy Hamid said...

urut dada baca Ya Allah mujur la takde yang serius kak..pasni jgn bagi diorg main pemetik api..bahaya

ainnoraini said...

alhamdulillah...tiada kejadian buruk berlaku...

JaSSNaNi said...

nasib baik takde apa2 buruk berlaku.. tu la budak2 ni.. bulan2 posa ni macam2 perangai diorang.. kat umah ni pun sama.. haikal tak nak dengar cakap.. kimi pulak suka nak mencari salah si haikal.. ishhhh.. kadang2 tak tahan sabar kita..

ct rahani said...

Ya Allah kak sy yg baca pun rasa ngeri.. ALhamdulillah cuma kebakaran kecik.. semoga peristiwa nih jd pengajaran jugak buat semua.. betul la kak kena sentiasa berwaspadakan.. bahaya ada di mana2.. anak2 apa la tau.. kiter sbg parents yg kena lebih alert..

diana said...

harap2 depa serik la..budak2 macam tu la .lelaki pulak kan..

Khai♥Rin : anies said...

alahai amzar... kalu sy kt tempat akk pun mmg kalut x leh ckp la..hrp2 jd pengajaran buat yg lain2 tu...

p/s TERIMA krn sudi join GA sy ;-)

::NureeN:: said...

alhamdulillah, x dak apa yg terok..
risau sungguh baca crita mulanya td.. kena ajar anak2 kita mcm ni kan, jgn bermain dgn api, kecil jd kawan, besa jd lawan .. huhuu

lia said...

Alhmdlh, smua ok... sy yg kalut tgk tajuk n3 akak ni...

mama maman aka yana said...

seriau.. budak2 mmg kerja mereka kita sendiri takleh jangka mereka boleh buat.. huhu

Kesuma Angsana said...

bahaya tu, seb baik xde apa2 kan ! mmg kena bertegas dgn anak2 benda mcm ni yang melibatkan keselamatan diri kan !

Jue a.k.a Ibu 2F said...

alhamdulilah nasib baik sedikit kat...
betul kak lepas nie kena lebih berjaga2...

Qashmere said...

Bahaya tu. Alhamdulillah tkade apa2

NM03 said...

Ya Allah... nasib baik tak melarat....

wahida said...

ya Allah kak, seriau saya baca...mujur akak kol tepat waktunya...

mmg budak2 ni mcm2 ragam, mcm2 peel...nasib baik tak melarat kak...

pengajaran buat kita semua...

Kathy Tuah said...

syukur tak ada apa2.. semoga lepas ni takdelah perkara macam tu berlaku pada kita semua..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

alam Nur,Alhamdulilahhh,mmg bahya klu budak2 ada pemetik api sendiri ni.Semoga menjd pengajaran buat mereka...

azieazah said...

alaaa siannya budak tu sampai kena rotan. Semoga apa yang terjadi, akan memberikan pengajaran buat semua.

Apapun syukur anak-anak semua selamat.

eima said...

huh ngeri betui dgr ..seb baik tak de pepe kan ... klu ssh jugak tu ...risau betui la .. seb baik la nenek yah ade ek ..boleh jugak pi tgk2... nenek anak2 ai dah balik kg ...huhuhu

Ema Johari said...

isssh, memang debarlah rasanya..mujur cepat-cepat dpt tahu..