TEMAN ALAM MAYA KU......

Wednesday, April 24, 2013

BUAT AIS KERIM


Salam Semua...


sekarang ni saya rajin buat ais kerim sendiri
semua ini belajar dari mak cu (adik mak)
sungguh mudah, nak perisa apa 
semua boleh



Bahan

1 tin susu cair
1/2 cawan susu pekat
ovalett 1 sudu besar
1/2 cawan milo (kat sini bole tukar nak perisa apa)
segenggam coklat chip

Cara membuat

- pukul hingga kembang susu cair, susu pekat dan ovalett selama 45 minit
- dah kembang masukkan milo dan coklat chip, kacau hingga sebati
- masuk dalam bekas dan sejukkan dalam freezer



hasil 1


(dah sejuk, perisa milo)







hasil 2


(perisa coklat)



33 comments:

amirah said...

ovalette tu apa kak? krimer ke? yang selalu baca resepi eskrim ni guna krimer

ana Sue said...

mudah je nak membuatnya ya, antara rajin dan tidak je kan (^_^)

QueeN TerataI said...

puaslah anak2 akak mkn ice cream ye x?

JaSSNaNi said...

ooo tidakkk.. saya nakkkk...
nak buat gak...

Zuraidah Butang said...

takyah pakai mesin buat eskim ke kak..hehe

Qhaifa Nur said...

- (amirah)

ovalette tu bahan untuk lembutkan kek..warna oren mesti masukkan kalau tak tak jadi he..he..

ini saja bahannya..

- (ana Sue)

betul rajin dengan tidak...

Qhaifa Nur said...

- (QueeN Teratal)

sekarang tak payah beli...buat saja he..hee

- (JaSSNaNi)

senang tau, buat jangan tak buat he..he

Qhaifa Nur said...

- (Zuraidah Butang)

akak guna mesin macam kita nak buat kek tuh..

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Nampak sedap tu..cam senang jer nak buat..boleh cuba nanti ni..:)

Jue a.k.a Ibu 2F said...

senang aje rupanya..
hahahaha petang ni nak cari bahan nak buat sendiri ajelah..huhuhhu

Kakzakie said...

Agak-agak tak habis boleh buat aiskrim goreng pulak Nur...

syariza09 said...

uikks.. sedap tu. dh lama gak sy tringin nk buat tp tak terbuat2 juga

Khai♥Rin : anies said...

okey...hntr ke rumah sy 1 bekas..bleh kan kak? ;-)

mamyharraz said...

sedapnya homemade aiskrim.

wahida said...

sedapnya dan mudah je ye kak...boleh la try nnt...

tengs share resepi kak...

qemaishak said...

wah senang je..insyaAllah nak cuba juga nanti :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

akak ajar buat kak, kalau saya buat ni confirm anak2 saya kagum laa

:: Mrs.Eady :: said...

WAHHHH...

Noor Yusoff said...

sedap di makan pada waktu panas sekarang.

Qhaifa Nur said...

- (LiLy @ MaMaQiStInA)

sedap juga...betul memang senang..

- (Jue a.k.a Ibu 2F)

semangat yang berkobar-kobar Jue..

Qhaifa Nur said...

- (Kakzakie)

ais kerim goreng, macam best bunyinya..

- (syariza09)

sedap lagi yang homemade he...

Qhaifa Nur said...

- (KhaiRin : anies)

anta rumah, posmen cuti hari ini he..he..

- (mamyharraz)

yes, homemade ais kerim..

Qhaifa Nur said...

- (wahida)

mudah bagi akak..
cubalah..

- (qemaishak)

boleh...

Qhaifa Nur said...

- (Nurulhuda Abdul Latip)

tak susah Huda kita pukul 3 bahan asas dalam mesin..dah kembang baru masukkan milo atau dll..kacau rata dah siap...anak2 sure suka ni..

- (Mrs. Eady)

wahhhh..

Qhaifa Nur said...

- (Noor Yusoff)

kalau kat umah siang malam tak kira..asal teragak ada...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

oh hoooo...saya nak buat.... tapi selalu tak berkesempatan je nak singgah beli ommelet kat kedai kek..huhuhu jauh dari rumah....

Papa PUSS said...

Wahhh senang nya anak anak

lia said...

senang nyer kak... rajin ke x jer kan skng ni hu3

lieyalatif said...

e'eh kagum lieya kak....cantik rupenye ...tekstur die mcm aiskrim beli je kak...terra la akak....heehheehe...mesti sonok anak2 akak dpt makan aiskrim homemade...yg pasti2 dijamin halal dan bersihnye kan kak.....

ade mase nanti lieya nak cube la kak...sbb tgk mcm senang tu kak.....rajin ngan malas jek laa nak buat ...lieya ni besar malasnye heheheeheh

fieda said...

puas hati buat sendiri kn

shameel Iskandar said...

kena belajar jugak ni..

Kesuma Angsana said...

wah leh bukak bisness dah ni !

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

mcm senang jek..

senang tak senang rajin tak rajin jek linda nih...heheh