TEMAN ALAM MAYA KU......

Tuesday, December 18, 2012

TIADA REZEKI BUAT PENJUAL ROJAK...


Salam Semua.....

Hari ini nak cerita tentang kisah yang berlaku depan mata. Kejadian  hari sabtu lepas semasa saya dan hubby pergi SEGI beli lauk untuk masak tengahari kami. Cuaca hari tu mendung setelah selesai beli barang nak keluar hari hujan pula. Saya berteduh di bawah payung jualan depan SEGI sementara tunggu hujan reda.

Depan saya ada sebuah kereta Preve, elok kereta tu keluar saya nampak mamak yang jual rojak dengan menaiki basikal terbongkok - bongkok mengutip pinggan mangkuk serta peralatan lain yang bertaburan di atas jalan raya. 

Yang saya sedih bila tengok kuah rojak yang mengalir laju bersama air hujan begitu juga  dengan bahan-bahan kuih rojaknya bertabur atas jalan. Saya sempat pandang mamak tu, beliau pun turut memandang saya dengan riak mukanya berubah mungkin terkejut dengan apa yang berlaku. Saya berkata tiada rezeki buat mamak hari tu....

Adakah salah kereta Preve  melanggar mamak tersebut, langsung tak turun terus pergi begitu saja atau mungkin mamak tu terperanjat masa sampai tak sempat nak brek basikal roda 3nya...

Pernah juga saya saksikan peniaga tidak dapat berjual kerna bahan jualan mereka bertabur atas jalan raya dek kerana kesilapan sendiri atau orang lain....






p/s - malam tadi pergi rumah MIL ambil Aiman dan Azeem setelah hampir sebulan duduk rumah MIL, lega rasa hati nampak semua anak depan mata...........



T.E.R.I.M.A  K.A.S.I.H kerna sudi singgah sini........

21 comments:

Rai Ourkizuna said...

sayu hati bila tengok pemandangan mcm tu..semoga hari ni rezeki mamak tu dilipatgandakan..

lieyalatif said...

kak, lieya yg bace ni plak rase sedih kak...siannye kan....harap ade laa rezeki die di lain hari....

amboi syok le aiman dgn azeem dok kampung.....lepas ni sekoah dah nak mule balik kan kak....

aanie said...

sedihnya...kesian dia...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tumpah juga rasa kesedihan akak Nur seperti mana tumpahnya kuah rojak mamak tu... kesian kat dia.. betul Nur tiada rezeki dia pada hari itukan :(

Kakzakie said...

Kesiannya Nur...

Kakak pulak lama dah. Masa tu balik kampung ada satu apek bawa motor bawa getah menoreh tumpah semuanya atas jalan raya tapi dia jatuh sendiri mungkin terlalu ke tepi jalan kerana takut lori yg ada dibelakangnya. Kesian sangat kakak tengok Nur. Sehari hasilnya tumpah begitu aje..

Jue a.k.a Ibu 2F said...

sedihnya...Tetiba rasa sebak pulak

munna said...

sedih pula rasanya.... mmg bukan rezeki dia hari tu

::NureeN:: said...

sedih nya crita mamak tue...

N i e Z a said...

alahai kesian nyer...sedihnye la..

baby lydia said...

wahh..dak2 tinggal dgn atok lah ni cuti sekolah...seronok lah tue..

fieda said...

kalau jadi depan mata saya mmg saya tak sampai hati nk pandang..kesian..

Ema Blog said...

siannya..tak ada rezeki mamak tu pada hari kejadian..

Fieza79 said...

kesian nyaa...hati ni mudah sayu jgk bila kejadian seumpama berlaku di dpn mata..mmg bkn rezki peniaga tu kan..

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Sedih plak lily baca..sian kat mamak tu..

LiLy @ MaMaQiStInA said...
This comment has been removed by the author.
syariza09 said...

sian ngan mamak tu, kalo hujan2 mcm ni mmg sian kt peniaga

mama maman aka yana said...

sian nyer mamak tuh... aduhai.. bukan rezeki eks..

intanfirdaus247 said...

sayunya baca kisah n kak nur...sebak pon ye...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

alahai kesiannyer.. nak wat camne.. xde rezeki dia hari tu..

mudah2han ada rezeki yg lebih lagi utk beliau dihari berikutnya...

Queen said...

alahai..tak boleh tgk mcm tu..mesti kesian sangat..huhu

norhidana miswan said...

alahai kesian nyer kak... dhla itu je sumber pendapatan dia kan...

dana kadang nyampah kt manusia2 yg bwk kete rasa bgs, lg2 mana yg bwk kete mewah skit amboi laju je... kadang nampak basikal ke moto bkn nk beralah...