TEMAN ALAM MAYA KU......

Thursday, November 1, 2012

KORBAN PUN BERMULA.......


Salam Semua.......


Selamat datang November 2012. Baru terasa nak hujung tahun sudah. Time ni banyak planning yang telah dirancang kan, kan... saya pun tak terkecuali juga

Sebenarnya cerita korban saya belum habis lagi tau ni baru nak bermula jeng..jeng...jeng...

Korban dijalankan pada hari sabtu 27/11/12, seawal jam 8 pagi ramai penduduk taman dah berkumpul di surau/padang. Macam pesta rasanya ramainya orang, sarapan pagi dan tengahari disediakan macam-macam menu ada pagi tuh. Anak-anak awal pagi dah keluar nak tengok korban ni, saya dan adik-adik menyusul kemudian sambil bersarapan di sini. Mak lagi awal keluar sebab terlibat dalam pembungkusan daging.





(aeish dapat cupcake dibawa balik oleh abang-abangnya dari surau.........)



(memang ramai orang hari tuh....)


Akhirnya satu persatu lembu dikorbankan, saya rasa teruja sebab ini first time tengok dengan mata sendiri   bagaimana acara korban dijalankan. Kami adik-beradik dapat tengok  lembu no. 6 dikorbankan, punyalah susah nak pujuk, meronta-ronta tak nak kena korban kot... . 

Alhamdulillah, lega dan sangat bersyukur apabila lembu telah selamat dikorbankan dan moga mendapat keberkatan dari korban yang telah dibuat.



(dapat tengok lembu korban kami dilapah........)





(kaum adam dan hawa berganding bahu memotong, membungkus daging untuk diagih kepada penduduk taman.........)


Kami diberi 7 bahagian daging masing-masing, alhamdulillah dapat juga daging korban. Petangnya bila hubby balik dari kerja saya ke rumah MIL di Puchong untuk beraya sambil tu nak hantar daging korban juga


.
(suasana dipadang bola, korban rancak dijalankan........)



(amzar, afif dan afnan tengah layan nasi beriani, menu tengahari kami......)



(7 bahagian daging yang kami perolehi, 2 bungkus saya beri kat MIL............)



p/s - sehingga kini masih banyak lagi daging korban dalam freezer, tak adalah masak hari-hari menu daging ni boleh pening kepala hari-hari makan daging he..he...





28 comments:

AnneRaini said...

saya yg amik satu plastik tu pun tak termasak lagi...hehe

atty's said...

bulan ni menu ari2 daging.. :)

ainnoraini said...

blm masak lagi daging korban keras dlm petiais tu..

Tihara said...

as salam
boleh naik darah hari2 makan daging.,,hehe :)

Qhaifa Nur said...

- (AnneRaini)

bukannya apa daging ni kan leceh sikit nak masak, kena rebus dulu biar lembut dan sebagainya...
baru sedap nak makan...

- (atty's)

memangpun...tak masak sayang pulak..

Qhaifa Nur said...

- (ainnoraini)

entah berapa lama nak dduk dlm petiais tuh..

- (Tihara)

salam..
makan byk daging pun tak elok juga...

BERT said...

wah ggtong ryong melapah dging korbn ye.. yg tulang2 tu sdp msk sup.. manisss sangt dging korbn ni..

Qhaifa Nur said...

- (BERT)

mask sup tulang sudah semestinya BERT..
daging segar mmg manis.....

munna said...

daging korban yg munna terima dah selamat masak sup, kicap dan rendang.... habis sudah....

Qhaifa Nur said...

- (munna)

lega dah habis...
kosong sikit peti ais...

Kesuma Angsana said...

KA pown byk lagi stok daging dlam peti tu adoilah~

Kakzakie said...

Nama surau sama dgn surau kakak An-Najah juga.

Nampak hero Nur makan bertiga syok pulak kakak:)

qemaishak said...

qema bajet minggu ni habiskan daging, banyak dah agih2 kat kawan2:)

Qhaifa Nur said...

- (Kesuma Angsana)

KA samalah kita, masih byk lagi stok...

- (Kakzakie)

ya ke Kakzakie...kebetulan pula

makan siap bertambah, sedaplah tu...

Qhaifa Nur said...

- (qemaishak)

apalah yg nak dimasak tu qema...
merasa juga kwn2 daging korban....

lieyalatif said...

alhamdulillah....selamat dah bahagian akak yeak...moga diberkati NYA...amin...

akak lieya kan tak berani tgk huhuhuh tapi tang kene lapah tu lieya berani laaa.....

Mummy Akmar said...

Salam Kenal Sis..

Bestnya gotong royong Korban..banyak pahala tu. Meriah betul, mesti paling excited kanak-kanak...

Apa2 pon DONE FOLLOW..

Blog Qashmere
Style Me Gorgeous By Qashmere

Take Care Sis..

Qhaifa Nur said...

- (lieyalatif)

moga mendapat keberkatan dariNYA lieya.....

akak berani juga...sbb tu tunggu hingga habis....

- (Mummy Akmar)

salam kenal juga....
semangat bekerjasama tuh yg penting, meriah mmg meriah...



aanie said...

byk lagi daging nya....boleh la pos kat sy sikit...x sempat merasa lagi..huhu....

Hanis Azla said...

time korban, seronok sangat tgk acara bergotong royong tu kan... daging korban yang akak dapat sikit tu pun belum sempat masak apa2 lagi.. buat dendeng sedap juga kan..

eima said...

Cik yah dimaksudkan ada dlm gambar org pompuan dok siang daging yg pakai tudung hijau muda yg kat tgh tu dok tgk makcik pakai tudung hitam pgg pisau .. tu MIL my SIL ...SIL ima linda namanye

aimaniman said...

akak pun x sempat2 lagi nak gunakan semua daging korban, makan sup tulang je dah melayang2 kepala..

tak dapat tengok korban depan mata sebab tuan punya lembu dah siap melapah dan membungkus daging di tempat dia, yg berkorban cuma dapat tengok daging dlm plastik jer...

dwaty said...

MERIAHNYA....

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Meriah nye.. Siap buat baju untuk korban lagi :-)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nur..betul tu,hari2 mkn daging lemmbu..jemu la jgk :D

LiLy @ MaMaQiStInA said...

meriahnye...Lily tak berani tgk lembu disembelih..sedih..^^

N i e Z a said...

seronok klu dpt join aktiviti2 mcm ni..rmai2 bergotong royong..dpt mkn rmai2 lg best..bdk2 la yg plg eppy..hehhe

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hehehe tiap2 ari menu daging laa kak...