TEMAN ALAM MAYA KU......

Wednesday, September 5, 2012

MENU PEMBUKA SELERA



Salam Semua.........

Bayangkan dari malam menjelang raya hingga raya ke 2 asyik dok makan rendang dan juadah raya yang lain hingga naik muak pula...perut jangan cakap entah ngapa petang raya hingga malam hari dok asyik ulang ke toilet saja pada hal tak makan beria pun..terperanjat kot tengok menu yang sedap-sedap ni.......

Menu tengahari kami di umah MIL pada hari 3 dan seterusnya cukup membuka selera dan sebelum raya adik ipar hubby ada beli udang besar dari sabah 2 hari berturut-turut makan udang......gulai udang dan udang bakar


Ini sebahagian menu tengahari di rumah MIL saya.................... 


1) Gulai Udang + Leek







2) Sup Tulang Rusuk




petua MIL nak lembutkan daging masukkkan sudu kecil mesti besi tau.......


3) Gulai Jantung Pisang



4) Special sikit Ikan Patin Bakar Tempoyak Petai






33 comments:

Kesuma Angsana said...

best & sedap ni!

BERT said...

menawan kalbu bila tengok makanan2 tu

norhidana said...

mmg pembuka selera n menambahkan selera sampai boleh bertambah2 mkn tanpa sedar

lieyalatif said...

fuh terbaik laa kak.....mmg bertambah2 mkn nieh!! betul kate akak, dok brendang jek dari pagi ke malam mau perut tak sebu.....ni dpt lauk2 kampung gini mmg heaven lah....

anie said...

pergh..ni bukan pembuka selera...penambah selera ni sis....

AnneRaini said...

petua MIL akak sama dgn MIL saya.. Sy pun dah ikut cara tu kalau masak daging.

aanie said...

phewww...mmg membuka selera ni kak....

eima said...

wahh lauk kampung yg best2

Anamarza Sue said...

memang gitu petua orang dulu-dulu kan, letak sudu tuk cpt lembutkan daging (^_^)

Qhaifa Nur said...

Kesuma Angsana -

best & sedap juga.....

BERT -

lupa rendang......

Qhaifa Nur said...

norhidana -

bab nak tambah byk kali kena fikir...sbb ramai aduh tension rasa hik..hik..

lieyalatif -

lega rasanya dapat lauk gini lieya...pembuka selera betul...

Qhaifa Nur said...

anie -

betul..penambah selera betul...

AnneRaini -

cara yg sama juga...berkesan tau

Qhaifa Nur said...

aanie -

makan ramai2 sambil borak2...cukup best...

eima -

lauk kampung yang best...

Qhaifa Nur said...

Anamarza Sue -

jarang buat...tapi berkesan juga

:: Mrs.Eady :: said...

terliur!

Kakzakie said...

Kalau inilah hidangannya mesti habis makan semua licin Nur. Betul asyik kena rendang bila ada resepi macam ini membuka selera pastinya.

Qhaifa Nur said...

Mrs. Eady -

mahu tak.....

Kakzakie -

selalunya licin Kakzakie....anak2 lagilah siap nak bertambah...

Sue-Rya Qistina said...

perggghhh..ni buat saya rasa lapar ni. kihkih

Qhaifa Nur said...

Sue-Rya Qistina -

betullah Sue..akak pun tengah lapor ni....

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

ya ampun... bestnyer gulai udang tu...t
terliur daa, lama dh x wat..
kalo udang galah ada syiok nyerrr.. ;-p

Qhaifa Nur said...

Leiy| Ummi Alya Husna -

dapat pula udang segar lagi besar...
memang geram...

Tihara said...

gulai udang leek menarik perhatian laa..sbb lama dah nk beli leek tp tk reti nak masak pe :)

♥ ROS ♥ said...

Uih sedap2 mknan dia :) haishh memang pembuka selera :p

hazila said...

Sedap nampak ikan patin tempoyak tu. Tapi kita tak makan kikan patin....

Qhaifa Nur said...

Tihara -

suka sangat makan leek sekarang..campur dalam sup pun sedappp.....

ROS -

teringat udang..udang...hik..hik

Qhaifa Nur said...

hazila -

ikan patin ni kena pandai basuh dan masak...kalau tak hanyir...

QueeN TerataI said...

betul tu kak.. musim2 raya ni kalau jmp nasi mmg sgt best!

chae ra said...

gulai udang paling best..udang besa2!!

Qhaifa Nur said...

QueeN Teratal -

mkn ketupat dgn kita makan nasi, jauh sedapnya....betul dpt makan nasi lega isi perut.........

chae ra -

menikmati gulai udang saat yg ditunggu2......

MamaEma said...

letak sudu besi utk lembutkan daging..satu petua yg baru ni.. kalau ema letak serbuk bikarbonat pun boleh lembutkan daging juga

AYuNG said...

ermmmmmmm....sedaaapppp... =)

kak, hehe...nak mintak sampul kosong tuh boleh x?

email sy kat misz.ayung@gmail.com yer

Arham Md Ali said...

Haha am baru harini makan udang masak lemak, mama masakkan.

munna said...

sedap ye kak...tambah leek dlm gulai....