TEMAN ALAM MAYA KU......

Thursday, August 9, 2012

AEISH 'SAYA'......'SAYA' AEISH


Mesti pening baca tajuk n3 hari ini, ia dituju khas buat puteri kesayangan saya siapa lagi Aida Aeish




Entah dari mana datangnya 'saya' dalam diri aeish pun saya tak tahu, rasanya mesti dengar dari percakapan kengkawannya di taska kat rumah jarang sebut. Saya pernah tanya kat pengasuh taska merekakah yang selalu sebut 'saya' pada aeish tak adalah jawab Nek Pah. 

Hubby kata baguslah aeish bahasakan dirinya 'saya' bukan aku tapi saya pula kurang suka biasa saya panggil adik atau aeish. Kini 'saya' telah sebati dalam dirinya, kalau bolehlah dari kecil hingga dewasa kelak tiada gelaran nama buatnya kan jauh sangat bunyi aeish dipanggil saya atau aya. 

Macam sekarang ni pun adik-adik saya dah mula panggil :-

  1.  'aya' dah makan ke........
  2. 'saya' mana along........
  3. kasut 'saya' cantiklah, pinjam bole.....
  4. 'saya' nak susulah mama......(yang ni aeish selalu sebut pada saya)



p/s - ada nama lain ke buat diri rakan-rakan semua.........

25 comments:

lieyalatif said...

COMEL kak...lieya suke dengar budak berckp bahasakan diri die sayer...mcm bijak jek heheeheh.....aeish ni mesti keletah kan....

Qhaifa Nur said...

lieyalatif -

akak pun suka tapi takut nama saya kekal hingga dewasa......
tak kisahlah aeish pun kecil lagi...
manja lebih je lieya...

wahida said...

saya pun mcm lieya tu...saya pun suka dgr budak2 bahasakan diri 'saya'...comel tau!!

Tina Othman said...

dgr kat mana2 lah tu, tu yg pandai sebut diri saya tu

Sue-Rya Qistina said...

suka sgt klau budak2 bahasakan diri dia 'saya'. c kakak tu pun saya akan slalu pesan supaya dia x bahasakan diri dia 'aku'. x brp nk manis sbb dia perempuan.

http://suriaqistina.blogspot.com/2012/08/17-months-old.html

:: Mrs.Eady :: said...

saya..saya..hehehe..cute jek!

e!ya said...

sungguh b'budi bahasa bila dorg ckp g2 kan

Qhaifa Nur said...

wahida -

setuju juga dgn lieya dan wahida...saya ni bila dengar macam bersopan sikit...

tp tulah ajar sebut aeish, adik... saya juga yg kuar hi...hi...

Tina Othman -

biasalah tu budak2...duduk kat taska mcm2 perkara yg dia belajar....

Qhaifa Nur said...

Sue-Rya Qistina -

akak & hubby cukup tegas bab percapakan anak2...bila dgr yg bukan2 cepat2 ambil cili padi tak berani pulak ha..ha..

Mrs. Eady -

setuju...cute juga ......

Qhaifa Nur said...

e!ya -

sejuk bila dengarnya.....
yg kelakar bila nak panggil aeish...saya turut kuar (saya susu dah siap....)

Kakzakie said...

Oh... macam-macam aeish nie ye:)

Kakak pulak kan Nur siapa pun panggil kakak tak tahu kenapa dari kecik bahasakan diri kakak pada org tua, muda, pkcik-makcik, atuk-nenek semua kakak sebab itulah jadi KakZakie...

Mas said...

he3....macam dah besar sangat kan bahasakan dirinya saya....

Anamarza Sue said...

budak2 cepat mengikut tapi dari bahasakan diri dia aku, lg elok saya kan :)

amirah said...

budak2 cakap apa pun mcm kiuttt je. KECUALI masa buat perangai - siap hurup besor lagi..haha

Qhaifa Nur said...

Kakzakie -

abg2nya tak pernah alami cam pulak...
memang macm2 aeish ni....

mcm anak sedara nur..nama suhadah panggil noni sbb masa kecil suka tgk itu ini terus panggil noni...

Mas -

bln 10 nnti dh 3 thn aeish..kejap sangat rasanya.....

Fai CeritaCinta said...

adik fai yg no 3 pun bahasakan diri dia "saya" kak. tapi org2 lain semua xda lah panggil dia "saya" :D

Qhaifa Nur said...

Anamarza Sue -

betul 2 memang cepat mengikut......
saya pun bagus jugak hik..hik...

amirah -

masa buat perangai tu yg pening...

Qhaifa Nur said...

Fai CeritaCinta -

ya ke....
aeish pula dia yg gelar saya dah smua ikut sama........

ct rahani said...

comel.. sy suka je dgr kalau budak2 kecikkan bahasakan dirinya saya..

Qhaifa Nur said...

ct rahani -

manis pun ada.......

Cho Zila said...

baguihler kalau gitu.. berbudi bahasa gitu... lembut bunyinyer...

QueeN TerataI said...

at least panggilan sya atau aya tu manis gak.. :)

norhidana said...

ohooo dia tukarkan nama panggilan tu dr aeish kpd saya... heheheh ingtkan bile dipanggil dia jwb `saya`...

Tihara said...

anak buah saya ada sowang suka guna saya..tp dia boy..mmg ske dengar :)

Kesuma Angsana said...

anak bongsu KA pown sejak sekolah ni bahsakan diri dia saya hehehe