TEMAN ALAM MAYA KU......

Wednesday, July 25, 2012

KONGSI RESIPI IBU MERTUA............



Salam semua............

Hari ni nur cuti tak sihat, cukup takut batuk konpom suara jadi rock so hari ni rehat dirumah bersama afnan dan aeish. 

Walaupun 1 ramadhan terdapat pelbagai kisah didalamnya hati nur terubat juga bila dapat jumpa MIL & FIL malam harinya. MIL kurang sihat sebab demam dan hari ahad pula paling menyeronokan sebab nur dapat berkongsi pelbagai rahsia masakan dari MIL walaupun kurang sihat beliau tunjuk cara dalam hati tak sabar untuk mencubanya.......

Antara resepi yang nur belajar cara-cara nak buat bingka ubi, ingatkan selama hari senang rupanya tidak kalau tak kena caranya bingka ubi jadi maung (rasa kurang enak sebab lebihan air ubi, perahan ubi untuk kurangkan airnya pun ada teknik)




(aiman kalau bab mesin kelapa tau apa2 mesti nak buat, kali ni mesin ubi kayu pula)



(ubi kayu yang siap dimesin)



(bingka ubi siap dimasak selama 1 jam lebih, perlu disejukan pula makan masa 2 jam baru boleh dikeluarkan)



(lepat bingka ubi pun ada)





Nanti bila nur dapat buat sendiri bingka ubi baru kongsi resipinya, kena cuba dulu baru tahu..................





29 comments:

Kesuma Angsana said...

jaga diri ye nur! moga cepat sembuh

Sue-Rya Qistina said...

terliur dgn bingka ubi dan lepat ubi tu. one of my feveret!

♥ ROS ♥ said...

Seronok dpt mkn yg mak mentua dr kg nih.. Ros pun syukurr dpt mak mentua yg suka masak mknan kampung :p

amirah said...

bingka tu sedapnyaaaa

mamyharraz said...

betul.nak kena teknik yg betul baru sedap bingka ubi tu.

susah nak dpt bingka ubi yg sedap.

Acik Erna said...

salam qhaifa..sedap lepat ubi tu kan..acik kalau ubi ni..bingka ke..lepat ke memang suka

Qhaifa Nur said...

Kesuma Angsana -

tq...duk umah bole rehatkan badan sikit......

Sue-Rya Qistina -

dua2 best dan sedappp.......

Qhaifa Nur said...

ROS -

MIL memang teliti bab masak memasak dan byk ilmu...suka masak kg...

amirah -

rasa pun gitu......

AnneRaini said...

sy suke lepat ubi dgn bingka ubi...

Qhaifa Nur said...

mamyharraz -

apa juga masakan kalau kena teknik yg betul jadi sedappp......

Acik Erna -

salam......
nur paling suka bingka ubi lagi hitam lagi best hik...hik..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Sedapnya binga & lepat ubikayu tp payah nooo nk cari ubikayu skrg..:(

anie said...

dapnye lepat ubi tue.....tiba2 teringat mak kat kg huhuhu

MamaEma said...

terliur pula kat bingka..pandai guna mesin aiman yer

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

semoga cepat sembuh kak...

dah lama xmakan bingka ubi..

Kakzakie said...

Ujian org berpuasa kena pulak batuk memang tak selesa Nur.. moga cepat sembuh.

Qhaifa Nur said...

AnneRaini -

nak dpt yg sedap susah sekarang....

aztiesayang -

FIL ada kebun tuh yang senang nak buat...

Qhaifa Nur said...

anie -

rindulah tu....

MamaEma -

alhamdulilah, pandai gak aiman walaupun risau..

Qhaifa Nur said...

C.M.A @ CikMoon Adnan -

mekasih...

Kakzakie -

betul tu Kakzakie perit pula kena bln posa ni, ubat dpt makan masa buka lmbt sikit nak baik...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aishh... seram pulak tgk anak nur mesin ubi kayu tu.. cekap tul dia ye... berani... tak pernah lak terlintas guna mesin kelapa letrik utk mesin ubi kayu... selalu tu guna parut kelapa manual tu jer.. hehe... nnt leh la kongsi resepi ye... bukan senang nak dptkan resepi air tangan org lama2 ni...

eB said...

my fav tuh... eB sgt2 suker bingka n lepat ubi kayu. kalo dpt mkn. heven. ;p

Qhaifa Nur said...

MaDiHaA a.k.a ana -

rupanya senang sikit kerja guna mesin ni tp kena berhati2....
nur yang dpt resepi ni lagi teruja bukan senang nak buat bingka ubi rupanya.....

eB -

fev saya juga....dapat yg basah2 sedapnyaaa......

Zana Adieyza said...

lepat bingka ubi tu mesti sedap.. zana suka makan tp x pandai buat.. hihihi..

kalau makmertua zana pun selalu kongsi rahsia memasak dgn zana.. seronok belajar.. tp kadang2 tu belajar tp x praktikkan.. hihihi

ct rahani said...

memang sedap bingka ubi kayukan kak.. sy pun suka.. :)

::NureeN:: said...

bab buat kueh muih ni mak nureen terbaekk.. nureen x dpt tandingi tau heheh... sedap kan

TiranaAduka said...

biar blog bertukar rupa
TiranaAduka singgah jua
Ape khabar gerangan disana?
Moga persahabatan kekal selama...

Tirana ini tak pandai bermadah
Bersyair gurindam jauh sekali
Singgah setelah selesai ibadah
jangan lupa berkunjung kembali

Che Rosliza Che mat said...

singgah dan follow..

norhidana said...

aduhla kak... sedapnyer... dana kalu kt kg pun bt binga ubi ke lepat ubi camtu... gune mesin parut je... mudah n cpt... sedap betul rasanyer kalu bt sndiri kan lepat ubi tuh

Queen said...

aduuhh...sedapnyaaa bingka ubi =)

Adylia Qarissa said...

sedapnya bingka ubi ..nyumm..nyumm