TEMAN ALAM MAYA KU......

Friday, June 29, 2012

MENU DARI TELUR.....


Salam jumaat semua....

Hari ni Nur nak kongsi 2 resepi dari telur yang telah dicuba dan hasilnya sungguh sedap. Sebenarnya kita boleh pelbagaikan menu telur ni untuk kelihatan menarik dan sedap. Telur kukus ni sangat sedap dan lembut, bila dah masak ia bak bunga yang sedang kembang.....

Telur Kukus

  • Blander 5 biji telur bersama 5 sudu kecil air (air masuk ikut berapa biji telur - air yang buatkan telur jadi lembut)
  • Sediakan bekas kukus Nur masukkan hirisan bawang merah, cili merah potong dadu (buang biji), kacang panjang, daun sup, sedikit lada sulah, bawang goreng dan mayonis. Kukus selama 5 minit.



(hasilnya......)










Telur Hancur Masak Cili

  • Tumiskan bawang merah, bawang putih, cili padi, cili merah hingga garing (ditumbuk)
  • Masukkan 5 biji telur bersama air dan dikacau hingga hancur, masukkan bawang potong bulat dan daun sup tambah sedikit sos tiram, goreng hingga masak




(makan dengan roti sedapnya)


p/s - telur yang diblander dan dicampur dengan air buatkan telur  lebih sedap malah lembut ....(petua ni seorang chef yang beritahu).......

23 comments:

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

moon suka makan telur hancur.. hehehe


telur kukus xpernah wat lagi... huhu

Sue-Rya Qistina said...

blm pena try telur kukus tu lagi. tp slalu buat telur hancur tu, tp sambal banyak la..hehe

:: Mrs.Eady :: said...

wah wah wahhh...sedap nyer!!

AnneRaini said...

setuju..telur cmpur air mmg lembut..mcm tofu.

Kakzakie said...

Petua campur air baru kakak tahu Nur. Terima kasih sebab tak pernah buat lagi.

Qhaifa Nur said...

C.M.A @CikMoonAdnan -

telur hancur sambal memang sedap...
rupanya kat klang ada jual set (nasi, telur sambal+ timun = 3.50 tau)...

Sue-Rya Qistina -

kalau gitu kurangkan cili...telur hancur makan gitu pun sedap..

Qhaifa Nur said...

Mrs.Eady -

bagi saya sedap juga tak tahu orang lain hik..hik..

AnneRaini -

iye ke macam tofu...saya pun baru tahu ni...

Qhaifa Nur said...

Kakzakie -

sebab pernah buat dan tahu...rupanya begitu..kalau nak buat telur goreng blander dulu pun sedap juga Kakzakie..

munna said...

sedapnya nampak kak.... tq kongsi petua....

lia said...

kak... tqvm bg resepi telur hancur tu... senang & nmpk sedapppp sgt....

nnt sy nak try...

eB said...

wahhhhhhhhhhh.... nmpk gebu eh?

Tihara said...

telur kukus mmg sedap..penah buat masa duk kat hotel masa teman mak sakit..makan ramai2 gitu lah caranya..bawah masak nasi bhgn atas kukus telo dadar..dap plakk :)

Qhaifa Nur said...

munna -

itu sikit yang kita tahu, banyak lagi petua rasanya...

lia -

telur hancur tu pun sedap juga, akak ratah saja...

Qhaifa Nur said...

eB -

memang gebu eB...
tak ada kolesterol..

Tihara -

hotel memang selalu ada telur kukus ni...
cara kukus yang Tihara gitau ni pun bagus juga..

-Sara- said...

ermm elok gak ni, boleh cuba..i suka mkn telor..hihikkk

baby lydia said...

nmpk lembut bila telo di kukus lg tmbh dgn air..sok nk try lh kak..copy resepi ya -_-*
salam kenal n dya follower sini ya

Bitt (doubleIS) said...

owhh thanks 4 the tips..i follow, singgah2 saya yer ;)

fieda said...

oo.nmpk gebu sgt bile kukus..mmg tak pernah try lagi telor kukus ni..

KhaiRin : anies said...

mkn dgn nasi lemak best tu

dwaty said...

takde blander... tp mungkin boleh cuba cara manual...

norhidana said...

wah2.... dana pun suke telur kak... yg resepi no 2 tu mmg dana selalu bt, tlr msk hancur tu... itu lauk feveret abah n kami sume... resepi arwah nenek yg ajar...

tp yg kukus tu lum penah cube, pasni blh la try...

Zana Adieyza said...

boleh cuba utk sahur bulan puasa nanti.. bagi menaikkan selera di wktu pagi.. hihihi..

tq!

MamaEma said...

yg ema tahu buat telur goreng dan telur mata kerbau..hehehe