TEMAN ALAM MAYA KU......

Thursday, June 28, 2012

AFNAN KENA DENDA......


Petang kelmarin masa saya ambil afnan dan aeish kat taska nampak afnan berdiri atas meja dengan sorang kawan beliau. Ingatkan saja-saja afnan berdiri rupanya mereka berdua kena denda dengan penyelia taska sebab keluar taska tanpa pengetahuan pengasuh untuk pergi ke kawasan sebelah taska (taman permainan).


'


(lakonan semula dari afnan, macam ni mama acik berdiri)

Bila saya tanya kenapa acik keluar, katanya kawan yang ajak...yang kelakarnya kata afnan lagi siapa keluar lagi kena gantung kat kipas pula....

Selalu saya pesan pada afnan jangan keluar sesuka hati bahaya macam-macam boleh berlaku, biasalah budak-budak bila dah berkawan ni macam-macam perangai ada. Nak salahkan pengasuh tak boleh juga bukan anak kita sorang je dia nak jaga ramai lagi, yang adiknya pun mula mengikut.....




Kata-kata hikmat dari saya pada afnan " kalau acik hilang hari-hari mama nangis tau, sedih pula dia bila dikata begitu ". Itulah dia anak makin besar makin susah nak kawal, perhatian mesti kena dipertingkatkan...... 

40 comments:

che mid said...

Salam.. dia rasa boring 'terkurung' kat situ..taman permainan pulak sebelah je... rasa macam melambai-lambai buaian tu suruh dia naik.. sian..

lia said...

denda utk peringatan, bagus la... anak2 kadang2 main terjah je nak buat apa kan... mcm kita jugak masa kecil dulu ;)

Tina Othman said...

bagusnya taska tu, bukan main strict lg, mesti lepas ni dia akan ingat tak berani dah nak keluar2 lagi kan

Qhaifa Nur said...

che mid -

kat sana ramai yang besar2...afnan pun makin besar dan bijak...macam tuh gayanya....

lia -

memang setuju taska buat gini bagus untuk mereka...

Qhaifa Nur said...

Tina Othman -

lepas kejadian tuh selalu pesan pada afnan jangan kuar bahaya......

QueeN TerataI said...

mmg bahayalah keluar sendiri2 ni.. zaman skrg ni lglah depan pagar rumah pun boleh jadi tau.. nauzubillah.. budak2 plak mmg suka ikut kawan2 jdnya kita sbg parents kena selalu ingtkan anak2

Sue-Rya Qistina said...

beraninya mereka. taska dan parents mmg kena strict supaya anak2 beringat yg bahaya tu ada di mana shj. nak2 zaman skang ni.. huhuhu

http://suriaqistina.blogspot.com/2012/06/tanggal-270609.html

eima said...

bahyenye.... risau plak dgrnye.... karang kena culik ke hape cam ne....risau tul a ...

amirah said...

memang bahaya zaman sekrng ni macam2 cerita ada..

norhidana said...

bgs gk tu kak dia kene denda, jd pengajaran... kalu tak esok lusa dia bt lg

KhaiRin : anies said...

alaaaa ciannyerrrr afnan..

Qhaifa Nur said...

QueeN Teratal -

betul tu, depan rumah pun bole hilang...bila dah berkawan perkara begitu tak boleh nak elak...

Sue-Rya Qistina -

kena selalu kunci pintu taska kalau gini...biar main kat dalam saja...

mamyharraz said...

alahai sian dia kena denda..
buadak ni kan biasalah mengikut kwn..lgpun depa cepat boring ataupun nak explore sesuatu benda..

makin depa besar mmg makin mencabar bg kita kan.

Qhaifa Nur said...

eima -

minta2 dipantau selalu dan akan pesan pada pengasuh juga...

amirah -

sekarang dah tak macam dulu...

Qhaifa Nur said...

norhidana -

sekarang pun dah takut...tak kisah denda untuk kebaikan..

KhaiRin : anies -

orang dah salah memang kena denda hik..hik....

Qhaifa Nur said...

mamyharraz -

memang mencabar nak besarkan anak2 zaman ni...kalau diasuh dari kecil insya allah mudah buat kita jua...

Tentang Kita said...

budak2 sememang begitu x suka duduk diam.....tapi bahaya la. skang nie ramai sgt budak hilang...

Liza said...

bahaya tuuu, tp mmg kelako sbb ada pesanan penaja lg....hihihihii

Qhaifa Nur said...

Tentang kita -

boy memang gitu...kawal pun tetap kuar juga...

Liza -

ayat pesanan tu yang mahal he..he..

:: Mrs.Eady :: said...

alahaiii ~

Qhaifa Nur said...

Mrs. Eady -

alahaiiii juga...

Fieza79 said...

mcm tu lah karenah anak2 yg lelaki ni..nakal lain mcm..fieza ada yg sorang lelaki tgh nk bsr tu mcm ni lah..ada je nk bg kita marah...

Qhaifa Nur said...

Fieza79 -

samalah kat umah pun hot, hot juga..kalau tak semua kerja tak jalan...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

budak2 besar ni mmg sedang nakal... bila ada gu... lagilah menjadi2 akal mereka.. mmg kena sentiasa ingatkan anak2 supaya dorang tu faham apa yg boleh bahayakan diri mereka...

munna said...

bagus juga taska tu ye kak.... budak2 besar tu mmg tgh suka explore semua benda

fieda said...

hihi..kan dh kena denda..mmg bahaya kuor sesuka hati tau..

Kakzakie said...

Bagus Nur punya fikiran terbuka. Ada ibu yg tak boleh terima bila anak kena denda. Denda ini tak menyakitkan tapi pengajaran biar dia tak buat lagi...

Qhaifa Nur said...

MaDiHaA a.k.a Ratna -

dulu memang tak terasa sebab anak2 kecil sekarang makin besar perangai pun lain2...

munna -

kena tegas sebab anak kita duduk kat situ...

lieyalatif said...

alah kene denda plak...tapi takpe kak, asalkan denda yg tak melibatkan fizikal takpe....ye laa ade cikgu tu pukul laa cubit telinga laaa...tu tak patut....

Qhaifa Nur said...

fieda -

sekarang rotan tak berbaloi, kena cakap elok2 baru dengar...

Kakzakie -

tq Kakzakie hantar anak kat taska fikiran perlu terbuka, nur dari afnan dah hantar selalu duduk tanya itu ini, mereka yang jaga anak kita bukan satu kerja mudah..tension penat semua ada..kalau kita tak berkira mereka take care dan sayang anak2 kita...

Qhaifa Nur said...

lieyalatif -

rotan memang akak sarankan pada cikgu tau pengasuh tapi kena bersebab dan rotan dari pinggang ke bawah aja...untuk kebaikan bersama juga..

tun_telani said...

bagus jugak cokgu denda, harap2 len kali xde laa kuar lg kan.. bahaya skrg ni mcm2 berita pasal bdk2. risau jugak kan.

nn lylyn said...

bahaya kuar sukati ni =)

Qhaifa Nur said...

tun telani -

untuk kebaikan tak apa, tu lah nakal lagi hik..hik

nn lylyn -

ramai orang sakit kat luar sana..jangan mare

anie said...

hah kan kena denda..pasni xmo kuar curi2 tau...

Yana Shaiful said...

bahaya tul lah..hmm..hrp2 denda mcm tu jd pengajaran utk dia..lepas ni takut dh nk buat..ssh nk kawal bdk2 skg ni..

Nuwairani Ismail said...

sekarang ni macam2 kes pasal pemerdagangan org. takot pulak dengar. harap2 xde pape la kat kawasan situ.

ct rahani said...

bahayakan kak.. bagus jugak taska tu buat denda camtu.. bagi pengajaran utk dia kan kak.. lain kali InsyaAllah dia x buat lagi.. :)

FnF Simple Life said...

oh...sgt bhya... tska kn mangga pintu pagar le cenggitu

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hehhe biasa laa budak2 ni kalo dah berkawan kan... kekadang mmg xleh control huhu