TEMAN ALAM MAYA KU......

Wednesday, June 27, 2012

KEROPOK LEKOR....


MIL & FIL baru balik dari terengganu ahad lepas kerana FIL ada reunion dengan rakan sekolah beliau. Sebelum balik puchong singgah kat rumah saya hantar ole-ole dari sana 2 bungkus keropok lekor.

Tak sabar-sabar aiman nak goreng keropok lekor ni, semua dia yang buat dari potong dan goreng saya cuma perhatikan saya. Bila dah siap digoreng sedapnya keropok lekor ni terasa isi ikannya, dengarnya MIL beli dari penjual yang buat keropok ni di rumah patutlah sedap............










46 comments:

inazamri said...

kopok lekur dr Tganu mmg terasa isi ikannya.Kalau kopok lekur pasar mlm kat negeri lain biasanya hanya rasa tepung.

wahida said...

saya suka kopok lekor!! mmg layan betul kalau dpt mkn petang2 sambil pekena teh...

ummiarissa said...

kalau ke ganu memang kepok lekor ler wajib beli..tapi kena pandai pilih gerai..saya biasanya tanyakan kat kawan saya yang memang dah lama duduk sana...dia lebih tahu gerai mana sedap..

AnneRaini said...

sy suka jugak.. ry thn ni bolehlah beli bawa balik..hehe

Sue-Rya Qistina said...

saya suka sgt kepok lekor kak. nak2 klau dr terengganu, mmg asli rase kepok tu. terliur dh ni. hehehe

http://suriaqistina.blogspot.com/2012/06/diya-sofeas-baby-contest-2012.html

:: Mrs.Eady :: said...

feveret!!

aanie said...

bestnya kopok lekor tganu.....terbaek....

Qhaifa Nur said...

inazamri -

yang ni sedap betul...selalu beli yang banyak tepung saja...

wahida -

kalau dapat yang sedap memang layan, tak sempat buat teh kopok dah habis...

Qhaifa Nur said...

ummiarissa -

kalau datang ganu tak sah tak beli...tapi kena pandai beli jugak walaupun 1 negeri rasa lain-lain..

AnneRaini -

ok raya kat ganu lah tu...borong habis nih..

Qhaifa Nur said...

Sue-Rya Qistina -

betul tu Sue...kalau tengok orang yang jual kat kedai macam tak berselera nak beli putih isinya...

Mrs. Eady -

feveret juga...

Qhaifa Nur said...

aanie -

betul..betul..betul..

Nuwairani Ismail said...

uwwwwaaaa! nak jugak! dah lama tak makan ni

KhaiRin : anies said...

kalu dpt dgn sos yg sedap perrrghhhh layaannnn

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Nur..mmg sedap kopok lekor tambah2 yg handmade.Cicah ngan sosnya yg pedas...sedapnya!!!
Dah terasa2 kat lidah lak kopok lekor ni...

eima said...

lama dah tak mkn yg freshh gulung2 goreng terus ngap ... nk pi ganu ......

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

adik saya pon baru balik dari tganu gak... habis diborongnya kerpoko lekor..

sedap sangat.. terasa ikan...

kalau beli kat tempat lain.. xrasa sgt ikannya..

lieyalatif said...

peberet lieya ni kak...lagi2 dpt yg pior dari sane....mmg sedap..terase2 ikan nyer...kalo kat sini punye kan kak rase tepung jek lebih...tapi peberet punye pasal...beli laa jugak heheeheheh

Tihara said...

huhi, mmg ada gaya chef la anak ni...wajin dia ..kpok ganu mmg best..windu nk g sana lagi..bestt :)

Qhaifa Nur said...

Nuwairani Ismail -

yang jual ramai nak dapat yang fresh susah...yang ni dapat pun masih panas lagi...

KhaiRin : anies -

kebetulan sos habis, tension betul...

anie said...

dapnye...pandainye anak teruna potong kopok lekor ye...

Qhaifa Nur said...

azatiesayang -

salam...
yang MIL beri ni lain rasanya, memang tak puas makan...

eima -

kopok idaman semualah katakan hik..hik

Qhaifa Nur said...

C.M.A @ CikMoonAdnan -

sure banyak yang diborong, bestnya..

lieyalatif -

kalau nak sedap beli terus kat rumah/tempat yang dibuat memang berbaloi, sekarang dah tahu...

Qhaifa Nur said...

tihara -

sekarang aiman dah rajin menolong...semua nak buat..

Qhaifa Nur said...

anie -

pandailah sikit-sikit..sekarang baru tahu susah nak makan, selagi tak habis goreng semua tak bole makan..

Kakzakie said...

Boleh tahan bujang Nur nie... boleh diharap. Keropok lekor Ganu memang mantops...

miloais milo said...

rajin anak teruna uols ke dapur....

kopok leko - makan masa minum petang amat awesome!

Qhaifa Nur said...

Kakzakie -

sekarang tengah rajin kat dapur Kakzakie, senang sikit rasanya...
kepok ganu memang mantops...

miloais milo -

alhamdulillah, nasib baik ringan tulang aiman ni...

::NureeN:: said...

semlm pon mkn jgk, memb kpd memb opis ni pos dr t'ganu lagi

Kunang-Kunang said...

Salam ghaifa Nur,

Tengok gambar keropok lekor tu, uuh waah rasa nak balik kampong, dah lama tak balik.

QueeN TerataI said...

rajinnya dia tolong potong yer.. anak sya pun suka mkn keropok lekor nie,,,

eB said...

kami anak branak mmg suker kopok. xthn tgk ;p

Hanis Azla said...

nampak warna keropok tu pun dah tahu sedap.. terliur pulak.. wah, untungnya, anak bujang dia dah boleh menolong di dapur..

amirah said...

kalau dpt sos yg best sedapnyaaa

Qhaifa Nur said...

NureeN -

kebetulan dari teganu juga...

Kunang-Kunang -

salam....

errkkk orang teganu mesti...best ada kg..

Qhaifa Nur said...

QueeN Teratal -

nak tunggu yang gegurl lambat, abanglah kena tolong mama...

eB -

samalah kita...

Qhaifa Nur said...

Hanis Azla -

setuju warna kepok boleh gambarkan kesedapannya..kena tolong juga walau macamana pun...

amirah -

susah nak dapat sos yang sedap, nasib juga...

lia said...

makan panas2 lepas goreng cicah dgn sos nyer... perghhhhh

norhidana said...

kopok leko terengganu mmg terbaik kak... heheheh sbb dana pun asal balik kerteh msti cari kopok leko

munna said...

rajinnya anak bujang akak... keropok lekor dari terengganu mmg sedap rasanya...

Kazman / Sue said...

keropok lekor best kalau makan petang balik kerja ni....

Farah Adila said...

nyum~nyum~nyum...sedapnya keropok lekor...lama tk mkn keropok lekor

aimaniman said...

terliur la plak.... memang kl dr trengganu berbeza ngan kl lain sebab isi ikannya mmg banyak, kalau kl lain lebih tepung je kot

FnF Simple Life said...

aduh sedapnye...teringin krpk lekor

Kathy Tuah said...

kalau dr terengganu mmg okey lagi..tapi kat sini (ipoh) susah cari yg sedap mcm kat sana..

fieda said...

kopok lekor ganu mmg best..rajin si bujang tu tolong potong..

ct rahani said...

bagus anak bujang akak rajin.. hehe.. memang sedap kak kopok lekor ganu nih.. sy klu balik sana sure borong wat balik jb.. :)