TEMAN ALAM MAYA KU......

Wednesday, May 23, 2012

ASAM PEDAS IKAN PARI.............



Minggu lepas pergi rumah MIL di Bandar Nusaputra, Puchong. Hubby, mak gan abah awal pagi dah keluar pergi pasar kat salak tinggi. Seronok datang pasar ni banyak sayur kampung yang dijual. 

Menu hari tu asam pedas ikan pari dan goreng cendawan segar kebetulan masa hubby beli ia baru saja dipetik, memang sedap dan manis bila dimasak.........










Memang disinilah tempatnya gantung ikan yang telah disalai atau ikan masin di rumah MIL untuk elak dari  Cik T......





ini ikan talapia yang telah disalai tunggu nak masak saja......


36 comments:

eima said...

ikan salai tu wat cicah air asam pun sodap...

lieyalatif said...

Wahhhh sepiyuk ikan asam pedas tu.... Terliur lieya tgk hah.... Sabtu ni nak buat asam pedas ayam laaa hehehege

Comel lak tgk ikan tu tergsntung atas tu... Umah lieya kat kampung ade tikus.... Adik rajin pasang jerat...eii geli bile tgk hasil jerat huhuhu

lia said...

cara akak gantung ikan talapia tu.... wallaaaaa wat saya meleleh air liur he3

QueeN TerataI said...

sedapnya asam pedas tu.. kegemaran saya tu.. :)

nanonano said...

terliurnye tgk asm pedas pari tu,
mcm pekat je,
kasi resepi kak,
anyway bab gantugn2 ikan tu, sama mcm rumah sy,
takot kne selongkar ngn kucing :)

liemaopurut a.k.a ana said...

sedap tengok asam pedas tu tp sy x makan ikan pari heheh. yang menyelerakan sayur cendawan tu. ratah pun sodapppppps

Qhaifa Nur said...

eima -

ikan tu nak masak gulai...bila sebut terliur pulak...

lieyalatif -

itupun tak cukup lieya...akak tak pernah masak asam pedas ayam macam sedap je...

memang tak nak tengok tikus yang kena jerat...ngeriii

lia -

senang letak tempat tinggi..selamat

atty's said...

lapar perut tgk asam pedas ngn ikan salai..cendawan tu pun..lapar..huhuhuhuhu

SYANI said...

Asam pedas tu menggoda sungguh...

Qhaifa Nur said...

QueeN Teratal -

akak tak bole nampak asam pedas, mesti teringat kat anak (aiman) fev sangat dia tu...

nanonano -

lagi selalu kita panas lagi pekat...waduh, waduh...

kalau tak cik t makan..cik meawww makan hik..hik..

liemaopurut a.k.a ana -

ramai yang tak makan ikan pari, mungkin baunya hangir kan...kan....

masak cendawan ni memang fev saya...

Qhaifa Nur said...

atty's -

jadi lapar pulak pagi-pagi nih....

SYANI -

akak rasa pun begitu ha..ha..ha..

ct rahani said...

sedapnya asam pedas.. hari nih nk wat asam pedas pari jugak la.. kebetulan semlm ader beli ikan pari.. kemain tinggi ha gantung ikan tu.. :)

AnneRaini said...

eh, boleh pulak ikan tu tergantung situ ye.. boleh panggil ikan salai terbang..hehehe

Kakzakie said...

Asam pedas kalau keluarga kakak memang suka... kami tak boleh miss asam pedas...

Qhaifa Nur said...

ct rahani -

bolelah masak asam pedas nih, ikan dah ada.....
lagi tinggi lagi selamat ...:)

AnneRaini -

bole juga...tapi kena tunggu kucing bawa lagi dulu..he..he

Sue-Rya Qistina said...

dh lame x msk asam pedas..terliur tgk asam pedas akak..mesti sedap kan.. :)

Fieza79 said...

ishh terliur benar ni...asam pedam..ikan salai..alahai...

::NureeN:: said...

adusss sedapnya asam pedas, nureen suka ngan ikan keli hehhe...

Qhaifa Nur said...

Kakzakie -

dah fev aiman tu yang selalu masak...kalau tak tak da lah...

Sue-Rya Qistina -

kali sedap pulak he..he..jangan mare sebab ada daun kunyit...

Fieza79 -

saya lagi terliur ikan salai masa kat umah MIL tak sempat masak...

Qhaifa Nur said...

NureeN -

ikan keli sedap juga tu....

KhaiRin : anies said...

fav sy ni kak! kalu mkn ngan roti canai x sedar da belasah 5 keping!

miloais milo said...

iols suka masam asam pedas ni - nak plak kalo ikan terubuk atau ikan keli..
tinggi sungguh tempat gantung ikan tu....

Qhaifa Nur said...

KhaiRin : anies -

terlupa pulak kalau cicah dengan roti canai sedap betul...5 keping melampau tuh hik..hik..

Qhaifa Nur said...

miloais milo -

ikan terubuk sedapnya....

memang dah biasa simpan cara begitu, selamat...tapi takut lalat pula..

anie said...

wah pic sungguh menyelerakan...asam pedas fav hubby anie tp sampai sekarang xpass2 lagi..huhuuh

dwaty said...

PERGHHHH... ikan talapia tu mantop... hehehe

hanginsepoi2 said...

asam pedas tu mesti terangkat tu..tengok pon dah tau. =)

~Siti Hajar~ said...

asam pedan ikan pari, my favourite tuh, kn plk dgn rencah fresh gitu...terangkat yer..

Alamak tingginyer ikan salai tu, habis la Cik T xde rezeki...hehe

Qhaifa Nur said...

anie -

bab masak ni bukan terus pandai, macam akak ni bukan pandai pun...

dwaty -

dapat masak gulai lagi mantop....


hanginsepoi2 -

mekasih.....

Qhaifa Nur said...

Siti Hajar -

sapa tak suka asam pedas memang rugi la hik..hik..tapi mungkin cara masak je beza...

tak de rezeki cik T hari tu....

ainnoraini said...

weii..sedapnya asam pedas tuuu..
dah terliur nii...dah ler pose hari ini...

Romeo Laut said...

kelaparan...... nak masak macam ni, tak reti..

munna said...

sedapnya masak asam pedas tu..... aduhai

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

perghhh asam pedas... pebret saya nie...

lagi pekat dan pedas.. lagi power... hehe

MamaEma said...

mak aihh..tinggi gantungnya..hehehe

Mimy Hamid said...

aduyai nampak sedap..kecur perut dah la masa baca tgh lapar