TEMAN ALAM MAYA KU......

Friday, January 20, 2012

SENANGNYA BUAT VADEI DARI MAK


Salam semua...sekarang ni baru selesa nak tido malam kalau tidak bahang dek kepanasan , pagi ni hujan pula alhamdulillah....

Masa nak pergi opis tadi lalu kat depan Sekolah Chong Wa Jalan Gombak, jemlah rupanya pagi ni PM kita nak datang sini Kampung Puah Seberang, apalagi seisi turun padang dan mesti nak hulur RM 500 buat rakyat yang terpilih..itu dah rezeki buat mereka, bersyukurlah

Aaaaha....tak sangka dapat jugak belajar buat vadei dari mak kita.  Senangnya mana tak rendam kacang dal hingga lembut lepas tu di blender, potong cili kering, bawang merah dan daun kari. Semua bahan tadi digaul rata bersama kacang dal dah siap boleh digoreng. Makan panas - panas memang meveles....





23 comments:

Mama Ema said...

saya suka kak...kalau jumpa konpem saya beli..hehehe..makanan berempah

lieyalatif said...

lieya pun suke ni...tapi kene garing betul2.....syok jek kerap kerup kerap kerup mkn heheeheheh

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ooo senang jerrkk.. bleh arr wat sendiri... ayah moon suka sgt mkn kuih nie...

Mimy Hamid said...

share la resepi nya kak...tengok je tak best tak cube

Liyana said...

letak resepi kak, teringin nk buat sbb hasben suke makan, hehe

wahida said...

sedapnya kak...feveret saya ni...saya suka yg kurus2 dan garing...kalau yg tebal saya kureng sikit sbb nnt tak garing...

makan panas2 mmg sedap kan kak...

ZSqueenbee said...

wow nmpk sedap w/pon sye xbrapa nk mkn tp inilah feveret ayah sye..kalo bln poce tiap² hri pasti ada...

miloais milo said...

sedapnya vadei...
iols suker vadei ni - nak plak kalo rangup2 tepinya tu!

eima said...

mmg senang wat ..dulu ingat ssh ...
time bulan posa google resepi senang je rupenye ... hehe

amirah said...

senang ke buatnya kak..baca resepi akak tu mcm senang je..teringin nak wat...huhu

Qhaifa Nur said...

Mama Ema -

rupanya buat sendiri lagi sedap kan..kan

lieyalatif -

kerap kerup tu yang best...
lagi garing lagi best..

C.M.A @CikMoonAdnan -

bila tengok mak buat, senangnya macam tak caya ingatkan susah..

Mimy Hamid -

ok...kena try tau..

Qhaifa Nur said...

Liyana -

mudah je resepinya macam yang akak tulis tu...

asben pun suka..

wahida -

memang sedap pun...nanti bila buat lagi nak try yg kurus2..
makan panas2 memang best..

ZSqueenbee -

bln poce hari2 ada mesti tak jemu ayah makan..

miloais milo -

dulu memang tak suka ....
sekarang suka sangat...

Qhaifa Nur said...

eima -

samalah dulu ingatkan susah...
rupanya senang gitu..

amirah -

senang kan..

QueeN TerataI said...

lor..senang je kan rupanya.. saya mmg suka kuih ni kak...

dwaty said...

SAYA TAK RETI MAKAN... HEHEHEHE

Kak Sam said...

suka makan... tapi tak pandai buat sendiri

eB ezrin said...

masalodeh? cayalah :)

munna said...

sedap kuih ni kak... tapi mak munna klu buat kuih ni mesti tinggal sikit kacang dhal yg tak kisar campur dgn yg di kisar halus

AnneRaini said...

buat vadei ni mmg senang cume rajin dgn malas jek..hikhikhik...

norhidana said...

feveret tuh kak... dana pun baru2 je belajar bt vade tuh heheheh...

tp kan aritu blh lak tak blh lak blend kering tu,gune blend bsh keen tmbh air skit...jd tak berapa best lak...huhuhu

::NureeN:: said...

terror nya... nureen x brapa sgt mkn g2 g2 jer

ainnoraini said...

mmg suka bangat mkn kuih nii...
pernah jugak buat sendiri tapi kadang2 jer la...

Tihara said...

wahh sedap ni..dah lama tk mamam kuih ni :)