TEMAN ALAM MAYA KU......

Wednesday, August 17, 2011

KEISTIMEWAAN ANAK KIDAL


17 Ramadhan sudah & Salam Nuzul Quran..

Eh..eh...ari ni nak citer mengenai " KIDAL "


mengapa seorang anak menjadi kidal? hal ini karena kecenderungan sistem kerja otak mereka. anak kidal menggunakan otak belahan kanan untuk berfikir. cirinya: berfikir divergen (banyak cara untuk memecahkan satu masalah), menyenangi kegiatan seni, tidak rigid/ fleksibel. 
mungkin karena perbedaan dalam berpikir ini, mereka terlihat lebih cerdas dibandingkan dengan anak lain. (tapi akan lebih sahih lagi jika diuji dengan tes IQ). Bahkan, jika sejak kecil, penggunaan tangan kanan dan kiri distimulasi dengan seimbang dengan latihan seperti menjimpit dengan kedua tangan, menangkap bola dengan kedua tangan.. siapa tahu, mereka bisa menggunakan kedua tangannya dengan maksimal.

materi referensi:

baca deh buku2 perkembangan anak tentang motorik

Anak kidal banyak keistimewaan dan kemahiran. Masakan mereka enak. Cerdas dan cergas. Kelemahan paling ketara ialah PEMANAS, cepat marah berapi-api tetapi cepat mesra dan tidak membalas dendam.Selalunya berterus terang biar di khalayak ramai.



Saya dan hubby, kami tidak kidal mungkin dah ada keturunan kidal iaitu mak saya dan adik ipar  (adik hubby)... ia dah singgah kat anak no. 4 (afnan) & 5 (aeish)...macam mak pula kedua belah tangan boleh guna tapi kalau tengok mak potong ikan / sayur laju lagi tangan kiri itu mungkin itu kelebihan yang ada pada mak.

Anak - anak yang lain tidak kidal kecuali afnan ni saya tengok kiri kanan dia guna tapi lebih banyak guna tangan kiri sampai makan pun kiri,  mula - mula risau juga tapi bila fikir  dah besar dan berakal nanti berubah kot tak palah nanti ajar dia perlahan-lahan.

Yang si adik pula kiri lebih lagi dah ajar tangan kanan mesti ke kiri juga berbanding abangnya..




Syukur dan alhamdulilah di atas kurniaan yang diberi kepada anak - anak saya.

p/s - dah try guna tangan kiri tak boleh kanan juga yang sedappp....


1 comment:

Qhaifa Nur said...

mereka di luar sana patut bersyukur kerna terpilih (kidal).........