TEMAN ALAM MAYA KU......

Thursday, July 11, 2013

1 RAMADHAN ANAK-ANAK


Salam Ramadhan Semua...

keluar opis petang semalam hari panas terik
dalam hati berkata macamana puasa anak-anak hari ni
nak tahu kena tunggu anak-anak
balik sek. agama nanti
baru tahu apa jadi


so sekarang dah tahu kan...
semua keletihan tak sempat buka baju sekolah
terus tidur dalam pada tuh sempat
 merengek penatnya, hausnya macam-macam ada lagi





yang tak tahan amzar tahun 1
menangis balik tak nak puasa lah esok katanya
ini pengalaman pertama posa beliau 
pagi, petang pergi sekolah



ini kejadian lepas berbuka 
jam 8 malam terus lena hingga subuh hari



ini budak tak posa ha..ha..
senyum aeish tengok gelagat abang-abangnya...



 ini antara menu berbuka kami semalam
pisang goreng saja yang saya tangkap

apa-apapun mama berdoa aga
dipermudahkan segalanya
buat semua anak-anak tersayang...


21 comments:

lia said...

kita pon kena tabah lebey sikit kan kak, nak hadap renggekan diorg ;)

Kakzakie said...

Kalau baru belajar memang begitulah Nur. Kita kena bagi semangat aje. Tapi kakak dulu anak akak mungkin perempuan tak sama dia nak sendiri. Kakak memang tak paksa sebab kesian kan.. masih kecik. Kita yg tua pun lapar apa lagi mereka kan..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum..
selamat berpuasa utk semua ya..

kesian tengok anak2 kan.. dah tergolek2 lepas berbuka.. tapi saya ada kisah.. semalam fesday haikal berpuasa.. and festime lak tu... kul 2 petang dia call saya bagi tau dia sakit perut.. tak tahan.. (haikal 6 tahun), lepas tu saya pujuk, bagi tau nanti petang saya balik belikan makanan kegemeran dia.. and suruh dia tido dulu.. tapi sblm letak phone saya tanya.. haikal tengah buat apa.. then haikal jawab.. makan biskut fiyya.. sbb perut dia tak tahan lapar.. alahaiiii.. terus tergelak saya dengar.. tapi tak per la.. hari ni haikal cuba lagi.. harap2 dapat sampai kul 5.. kalau boleh sampai 1 hari..

atty's said...

salam..alor sian..
fir smlm nasib tak sekolah agama..

cocer panas bila petang..semoga dpt lah anak2 kita bertahan .

AnneRaini said...

kesian tgk budak2 puasa tp kite kena cekal sbb nak ajarkan.. Kalau dah tak tahan sgt baru buka.. hehe

norhidana miswan said...

mcm kite masa dulu2 gk lah kak, balik2 sekolah agama ptg tuh terus tido, konon2 bile bangun tu dh blh buka dh la... takpe jnji diaorang pose kan, mule2 je kot nnti dh msk minggu ke 2 dh ok lah kot dh biasa kan perut kn

Qhaifa Nur said...

-(lia)

hajat hati nak mara sebenarnya sbb bilik mereka bersepah tapi tak sampai hati...

kata2 semangat penting untuk mereka sepanjang bulan posa ni lia...tabah pun ya juga...

- (Kakzakie)

tapi kan Kakzakie Nur kasihan betul kat amzar...memang tak tahan beliau..siap menangis bagai...
tak tahu pulak hari ni macamana...

Qhaifa Nur said...

- (JaSSNaNi)

wsalam...
selamat berpuasa juga..

bila dengar anak sakit perut kita yang risau...konpom tak nak posa...kelakar haikal sempat lagi makan biskut adiknya...selalu macam itulah ayat pemanis nanti kita pergi bazaar ramadhan ok...senyum sikit mereka..

- (atty's)

salam

cuaca panas betul semalam...
kita sendiri pun tak tahan dibuatnya..

veesandy said...

anak2 buah saya , pergi dan balik sekolah dgn keta , x lah letih . x mcm saya dulu , kayuh basikal . sampai umah ... allah jer la yg tahu letihnya ...

Qhaifa Nur said...

- (AnneRaini)

setuju tuh, kena ajar perlahan-lahan...dalam pada tuh kasihan pula..
itulah dugaan berposa kan..

- (norhidana miswan)

cakap dengan anak2 perut kita terperanjat sebenarnya..nanti lama2 oklah..memang kena peransang dana..

Qhaifa Nur said...

- (weesandy)

anak2 naik van sekolah, penat sikitlah...
betul tu bayangkan kita dulu naik basikal pergi sekolah...dugaan betul

Rizziela said...

biasalah budak2..nanti bila dah banyak hari sikit puasa..mesti dah ok kan

Khai♥Rin : anies said...

biasa la tu kak..budak2..kite pon mcm tu jg kn ms kecik ;-) at least depa dpt bertahan tu, da ckp bgs da

JunAina said...

Macam2 ragam anak2 berpuasa ni. Akak semua dah besar yg kecik pun dah 9 tahun. Setakat ni oklagilah sempat lagi balik sekolah gi lompat2 kat padang.

lieyalatif said...

alahai kak...sian tgk masing2 lentuk tu...anak dare yg tak puase kemain sengih sampai ketelinga yeak ekekekeek...

takpe kak, mule2 jek tu...nanti dah masuk seminggu mesti masing2 tak rase ape dah kan kak...

kak nur, pisang goreng tu mkn ngan sambal kicap mmg peberet lieya...org johor kene cari sambal kicap gak eehheheheh

rATu kEBaYA said...

memang kena bertabahlah bila tgk anak lembik macam nikan.. takper...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hehe.. mcm2 gelagat anak yg berpuasa kan..
anak2 ni mmg kena latih puasa dari kecik.. supaya bila dah besar dia dah biasa..
anak akak dulu.. 5 tahun dah latih puasa.. tak mampu puasa sampai ke petang.. puasa separuh hari je.. naik 6 thn alhamdulillah dah boleh puasa penuh.. tp.. kena tahan telingalah sbb bila ptg asyik tanya bila berbuka.. lagi berapa jam.. kenalah ibunya memujuk tak sudah.. harap2 tahun ni anak akak yg 7 tahun tu boleh puasa penuhmcm tahun lepas.. nampak tahun ni dia lebih bersemangat.. dah tau esok nak puasa siap bersorak pula.. hehe.. ada org janjikan upah duit utk anak2 berpuasa kan? tp akak tak suka cara tu...

eima said...

lain klai huluq sikit ..smlm ai berbuka kat rumah SIL hehehe klu tau pi terjah rumah die dah ..kiki

- dieyana - said...

hikhikik..kesian kan anak2, dah le kepanasan....aduyai....

SYANI said...

Aleeya pun sama cam anak2 akak.. Baik sekolah terus melepek letih... Adib lak pose setngah hari je..

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Sian..nampak letih sangat tu..teringat kecik2 dulu..macam ni jugaklah time puasa.. :) ... Aeish senyum jer ye tengok gelagat abang2.. :)