TEMAN ALAM MAYA KU......

Thursday, May 31, 2012

JERUK MAMAN.......



Ada yang makan ke???????

Saya makan pun belajar dari my hubby, sedap tau makan dengan nasi panas dapat pulak cicah dengan bawang, cili padi dan perahan air limau + budu, memang meveles ha..ha..ha... 

Sempatlah tengok MIL buat.....













dah siap dan simpan dalam peti ais..........

36 comments:

eima said...

bubuh air je ke ... ke cuka ke hap eni .. tak penah mkn tp penah tgk ....

Sue-Rya Qistina said...
This comment has been removed by the author.
Sue-Rya Qistina said...

x pernah makan..budu pun x makan..hehehehe

norhidana said...

mcm senang je yek... kalu mkn bt sayur tak blh ke kak? mcmne yek rasa dia? dana tak penah mkn...jakun kn?

AnneRaini said...

pucuk maman pon tak pernah tgk...hehe

mamyharraz said...

kegemaran sy nihhh dapnyaaa letak cili api banyak2 mmg marvelesss

Qhaifa Nur said...

eima -

bubuh air + garam + asam keping dan sedikit cili padi...tunggu semalaman baru makan....

MIL orang negeri 9...orang negeri lain tak tahu pulak...

Sue-Rya Qistina -

kena belajar makan nih, sedap tau...

amirah said...

mak saya suka mkn tp saya x reti nk mkan nya..huhu

Qhaifa Nur said...

norhidana -

ada 2 jenis maman..pasir dan biasa (kg)..sedap yang biasa

tumis boleh, lagi sedap masak rendang ayam/daging + maman ni...

mak akak kurang makan tapi famili hubby sering makan...orang kampung sure makan orang bandar macam akak kureng ha....

Qhaifa Nur said...

AnneRaini -

kat pasar tani selalunya ada......

Qhaifa Nur said...

mamyharraz -

ye..yes dah jumpa orangnya...
sedap yup...

Qhaifa Nur said...

amirah -

selalunya begitulah anak-anak kurang makan...

JunAina said...

Jeruk maman ni kalau tak pandai buat tak menjadi. Kat rumah mak selalu ada jeruk maman tapi entah tak pernah pulak try...:)

Kakzakie said...

Kakak tengok gambar pun still tak fahamlah Nur... makan mentah gitu ke?

lieyalatif said...

lieya tak penah mkn kak ...tapi selalu tgk org citer pasal ni kak....

Qhaifa Nur said...

JunAina -

betul tu..tak betul cara tak menjadi..

KakZakie -

ya, Kakzakie makan mentah gitu...

liemaopurut a.k.a ana said...

uwaaaaa..kenapa?? kenapa??? terliur sudahhh.tgh imagine makan jeruk maman ngan nasik...sedappp.. feveret ni. arwah nenek selalu buatkan dan bg kitrg bekal bawak balik. siap tanam lagi sayur maman ni. sedappp nya. aritu balik kuantan, cari jugak sayur ni sebab nak buat sendirik jeruk nya tapi x der la pulak.....nak kene carik minggu ni plak...

Qhaifa Nur said...

lieyalatif -

akak dengar namanya suka, unik gitu..

Qhaifa Nur said...

liemaopurut a.k.a ana -

bukan senang nak cari sayur ni, kebetulan hubby pergi pasar kat salak tinggi jumpa terus beli walaupun dah layu sikit...nak juga

Huda said...

ermm, saya tak pernah dan tak reti nak makan, huhu

deelira@deeliraz said...

dok pernah tgk pon

Myra Jay said...

Kenal jeruk maman ni dari adik ipar, tengok dia makan berselera betul..

Tp MJ tak penah try ;)

Qhaifa Nur said...

Huda -

tahu makan pun dari hubby, kalau tak jakun juga hik..hik..

dee@deeliraz -

sekarang dah tau...)

Qhaifa Nur said...

Myra Jay -

samalah kita ni kenal atas orang lain...kalau yang suka tuh seronok tengok mereka makan...

Anna Qawina said...

Ambo tok makea..tp sokmo tengok..heehee

munna said...

en. abg munna suka makan ni...tapi munna tak leh telan

Qhaifa Nur said...

Anna Qawina -

makea lah he..he..

munna -

cian en. abg makan sorang-sorang hik..hik.....

miloais milo said...

peberet iols ni tawww!~

masa ada arwah mak - memang selalu buat lah jeruk maman ni...
potong2 cili api dah cukup dah...!

nak lagi sedap - ada ikan bakar sekali nokkkkk!~
habis nasik seperiuk kekdahnya!
hak hak hak

Fieza79 said...

tk png dgr..apalagi nk merasa...

MamaEma said...

tak pernah buat..tp selalu beli kat pasar jer..hehehe

ct rahani said...

penah makan masa kecik2 dulu kak.. sedap.. skrg macam dh susah nk jumpa..

dwaty said...

Tak pernah n tak masuk tekak kot...maklum,tekak sensitif... Hehehe...

KhaiRin : anies said...

mkn dgn apa kak? gitu je ke?

Farah Adila said...

ulam ke tu?

ainnoraini said...

tak pernah makan la..
mesti sedapkan...

mamasuri said...

penah tgk ma makan..mmg sedap jer kalau makan ngan nasi..tp tak pernah lah sy tpk nak makan..heheh